Królowa wśród warzyw

Królowa wśród warzyw

Europejczycy uwielbiają marchew. Jedzą ją pod wieloma postaciami, zarówno w wersji surowej, gotowanej, duszonej, smażonej, jak i w formie soku, zupy lub przecieru. To uniwersalne i przepyszne warzywo ma nie tylko szerokie zastosowanie w kulinariach, ale wszechstronnie wpływa też na poprawę naszego zdrowia. Właściwości prozdrowotne marchwi wynikają przede wszystkim z dużej ilości zawartego w niej beta-karotenu. Ale oprócz prowitaminy A, marchew ma w sobie także potas, fosfor, sód, mangan, cynk, miedź, żelazo, jod, wapń oraz witaminy: B1, B2, B6, B9 (kwas foliowy), C, E, PP i K. Co z tego dla nas wynika?

Wspomaganie diety

Osoby będące na diecie odchudzającej nie mogą pominąć marchwi podczas układania swojego zdrowego menu. 100 gramów tego warzywa to tylko 10 kalorii. Ale nie tylko ze względu na niską wartość kaloryczną marchewka pomoże nam schudnąć i być formie. Wpływa ona pozytywnie także na pracę żołądka, wspomaga funkcjonowanie wątroby i oczyszczanie organizmu z toksyn, usprawnia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych. Zaleca się jedzenie dużych ilości marchwi przy zaburzeniach metabolizmu, biegunce, wrzodach żołądka i dwunastnicy czy wzdęciach. Pomaga także w obniżeniu nadciśnienia tętniczego oraz poziomu cholesterolu.

Ochrona przed chorobami

Marchew jest także silnym antyoksydantem, a więc oddala od nas ryzyko nowotworu. Beta-karoten skutecznie bowiem neutralizuje wolne rodniki sprzyjające procesom nowotworowym. Chroni przed nimi przede wszystkim nasz mózg, wątrobę i skórę. Blokuje też związki rakotwórcze zawarte w dymie tytoniowym. Powinniśmy często jadać marchew, jeśli chcemy ustrzec się przed chorobami serca i miażdżycą, ale także wtedy, gdy zależy nam na podniesieniu ogólnej odporności organizmu. Gdy jednak na profilaktykę już za późno, nie rezygnujemy z marchewki! Przy przeziębieniach i grypie wzmocni nas i zadziała wykrztuśnie, a w przypadku poważniejszych schorzeń zawsze pozostanie sprzymierzeńcem w walce z nimi.

Piękna skóra

Marchew to jedno z warzyw niezastąpionych w pielęgnacji skóry – upiększa ją i wyrównuje jej koloryt, wzmacnia, zwiększa nawilżenie i ujędrnienie. Beta-karoten chroni przed zniszczeniem włókna kolagenowe, co z kolei opóźnia pojawienie się zmarszczek. Ponadto witamina A pomaga regenerować się skórze, także przy poparzeniach słonecznych. Jeżeli pragniemy zdrowo i pięknie się opalić, jedzmy marchew i zażywajmy beta-karoten. Przy okazji wzmocnimy naszą skórę.

Świetny wzrok

Regularne dostarczanie sobie wysokiej dawki beta-karotenu pozwoli nam dłużej cieszyć się sprawnym wzrokiem. Zwiększy się dzięki temu komfort i ostrość widzenia, również o zmierzchu. Będziemy mniej narażeni na zapalenie spojówek i zespół suchego oka. Marchewkę powinni zajadać więc ci, którzy muszą szczególnie dbać o odpowiednie nawilżenie oczu – osoby pracujące dużo przy komputerze oraz noszące soczewki kontaktowe. Tego wspaniałego warzywa nie może zabraknąć też w diecie osób starszych, mających problem ze wzrokiem.

Niezależnie od tego, przed czym chcemy się uchronić najbardziej lub co pragniemy wzmocnić – wzrok, skórę czy układ odpornościowy – warto jeść marchew i to w dużych ilościach. Dodawajmy ją do obiadu, przygotowujmy na jej bazie zupy, przemycajmy ją do sałatek i surówek. Niech rzeczywiście stanie się królową naszego stołu.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Zdrowa Kolacja: poradnik
Rukola: właściwości i zastosowanie
Tofu: wege przysmak
Zdrowe Oleje: idealne do kuchni i w kosmetyce
Słód: żytni, pszeniczny czy jęczmienny?
Czereśnie: właściwości