Sauna fińska – przyjemne ciepło

Sauna fińska – przyjemne ciepło

Naprzemienne nagrzewanie ciała gorącym i suchym powietrzem i chłodzenie zimnym świeżym powietrzem lub zimną wodą – tak w kliku słowach można opisać korzystanie z sauny fińskiej. Ten relaksujący zabieg ma wielu swoich zwolenników na cały świecie. To, co dziś nazywamy sauną, w historii opisywane było często jako część łaźni, gdzie poza kąpielą można było poddać się innym zabiegom.

Jak wygląda sauna fińska?

Tam, skąd pochodzi sauna fińska, na brzegach jezior, rzek i na wybrzeżach Bałtyku stoją małe drewniane domki, w których można zażyć kąpieli parowej, po czym schłodzić się w wodzie.

Sauny fińskie, które znajdziemy w klubach fitness lub w prywatnych domach, to wykonane z drewna kabiny, zbudowane w taki sposób, by można było w nich usiąść lub położyć się i spokojnie poddawać się zabiegowi. Zwykle mamy trzy „piętra” – ławki są umieszczone na 3 wysokościach. Sercem takiej kabiny jest piec, dzięki któremu temperatura powietrza znacząco wzrasta i wynosi od 60 do 100 stopni.

Po kojącym etapie nagrzewania ciała w kabinie, następuje ochłodzenie organizmu poprzez kontakt ze świeżym wilgotnym powietrzem, ale przede wszystkim poprzez kąpiel w zimnej wodzie, na przykład pod prysznicem.

Aby w pełni skorzystać z zalet sauny fiskiej należy:

  • powtórzyć etapy nagrzewania i ochładzania dwa, trzy razy,
  • korzystać z sauny nago – pod wpływem wysokiej temperatury nagrzane stroje kąpielowe mogą podrażniać skórę. Ponadto, należy umożliwić ciepłu dotarcie do skóry bez żadnych przeszkód,
  • korzystać z sauny raz w tygodniu – to najbardziej optymalna częstotliwość. Jednakże, zdarza się, że pacjenci sanatoriów, masażyści, sportowcy czy instruktorzy fitness korzystają z sauny codziennie, przechodząc tylko jeden etap ogrzewania i ochładzania,
  • jednorazowo nagrzewać ciało od 6 do 8 minut, a jeśli jesteśmy stałymi bywalcami sauny, nawet 12 minut,
  • przed wyjściem z kabiny usiąść na chwilę w pozycji pionowej i nie wykonywać gwałtownych ruchów – krążenie musi dostosować się do pionowej pozycji ciała,
  • po wyjściu chwilę odczekać, aż świeże, chłodne powietrze pozwoli nam ochłodzić drogi oddechowe, po czym można wziąć kąpiel w zimnej wodzie,
  • polewać ciało wodą za pomocą prysznica z daleka od serca. Na początek polewamy kończyny i kolejne części ciała w kierunku serca,
  • pamiętać, że ostatni etap chłodzenia jest bardzo ważny – musimy ochłodzić się tak, by nie pocić się później w ubraniu.

Dlaczego warto korzystać z sauny fińskiej?

Poza relaksującymi, odprężającymi i oczyszczającymi właściwościami korzystania z sauny fińskiej, wymienić można jeszcze kilka istotnych. Kąpiele w saunie zwiększają wydolność organizmu i podnoszą jego odporność na infekcje, poprawiają krążenie krwi, poprawiają wygląd skóry oraz pomagają w odchudzaniu i w utrzymaniu szczupłej sylwetki.

Kto nie może korzystać z sauny fińskiej?

  • osoby które mają podwyższoną temperaturę ciała i stany zapalne,
  • kobiety w ciąży, karmiące matki i kobiety w czasie mensturacji,
  • osoby cierpiące na następujące choroby i schorzenia: trądzik różowaty, cukrzyca, padaczka, choroby nerek, płuc i wątroby, nowotwory, schorzenia wzroku, np. jaskra.

Osoby cierpiące na przewlekłe dolegliwości powinny skonsultować wizytę w saunie ze swoim lekarzem.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Produkty Light: czy pomagają na w diecie?
Zmiany Nawyków: Jak uniknąć porażki?
Ubezpieczenie Zdrowotne: czy warto wykupić prywatne?
Magnez: zadbaj o jego odpowiedni poziom
Świeży Burger: warto próbować?
Dieta Antyrakowa: czyli jaka?