Powrót do sportu po operacji

Powrót do sportu po operacji

Niezależnie od tego, jaki typ operacji mamy za sobą – przepukliny, kolana, narządów rodnych, cesarskie cięcie czy powiększenie biustu – wiedzmy, że powrót na szczyt formy może nieco potrwać. Nie oznacza to jednak, że po zakończonej operacji jesteśmy skazani na leżenie odłogiem. Przeciwnie. Już w 3-4 dobie powinniśmy wziąć się za proste ćwiczenia rehabilitacyjne, które pomogą nam stanąć na nogi.

Operacja – rehabilitacja – sport

O ile nie ma ku temu przeciwwskazań, jeszcze na łóżku szpitalnym możemy wykonywać proste ćwiczenia izometryczne i wzmacniające, a także ćwiczenia przeciwzakrzepowe. Polegają one najczęściej na zaciskaniu dłoni i palców, napinaniu mięśni nóg oraz pośladków, krążeniu nadgarstków, zginaniu nóg itd. Pomocne, zwłaszcza przy zabiegach operacyjnych drogą brzuszną, są także ćwiczenia oddechowe oraz nauka efektywnego kaszlu. Po operacjach drogą brzuszną trzeba na siebie szczególnie uważać. Po wyjściu ze szpitala nie możemy wykonywać ćwiczeń, ani ruchów obciążających mięśnie brzucha, nie powinniśmy dźwigać, ani gwałtownie schylać się i podnosić.

Pamiętajmy, że po pobycie w szpitalu musimy należycie zadbać o ranę pooperacyjną. Oprócz typowych zaleceń, może to wymagać od nas rezygnacji z niektórych form aktywności fizycznej, np. z pływania. Oczywiście wszystko to należy potraktować jako zalecenia tymczasowe. Powrót do całkowitej sprawności fizycznej jest możliwy po około trzech miesiącach od dnia operacji. Po wyjściu ze szpitala musimy jednak odbyć rehabilitację, która umożliwi nam bezpieczny powrót do sportu.

Bezpieczna aktywizacja

O tym kiedy dokładnie i w jaki sposób możemy zacząć wracać do formy, powinien zadecydować lekarz. Pomóc w tym zakresie może nam z kolei rehabilitant lub fizjoterapeuta. Rodzaj aktywności fizycznej, od której zaczniemy po operacji, może mieć niewiele wspólnego z naszymi dotychczasowymi treningami, zwłaszcza jeśli lubiliśmy trenować intensywnie. W rekonwalescencji często wykorzystuje się ćwiczenia z piłką, nieobciążające ćwiczenia w wodzie, zwykłe spacery czy nordic walking. Dopiero z czasem będziemy mogli wrócić do wyczerpujących treningów fitness, wizyt na siłowni i do biegania.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Trening Ramion: zrób to prawidłowo
Dbanie O Rower: przygotuj go na jesień
Budowanie Masy Mięśniowej: czy warto sięgać po suplementy?
Kółka Gimnastyczne: prosty przyrząd, wielofunkcyjne zastosowanie
Mięśnie Brzucha: dlaczego warto je wzmocnić?
Joga: pozwala nam poczuć się lepiej