Obniżona odporność? Sprawdź, jak ją wzmocnić!

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia

Obniżona odporność? Sprawdź, jak ją wzmocnić!

Sezon jesienno-zimowy nie sprzyja naszemu zdrowiu. W trakcie jego trwania, organizm człowieka narażony jest na działanie wielu niekorzystnych czynników, które mogą wywołać przeziębienie lub grypę.

Naszą naturalną bronią jest układ odpornościowy. W momencie, kiedy pracuje w sposób prawidłowy, jest w stanie ochronić nas przed bakteriami, wirusami i innymi "obcymi". Niestety, bardzo często, gdy narażony jest na takie czynniki, jak zanieczyszczenie środowiska, stres, niezdrowy styl życia, niedobór snu, zła dieta, długotrwałe przyjmowanie leków, zaczyna szwankować.

Obniżona odporność objawia się zwiększoną podatnością na zakażenia oraz ogólnym osłabieniem i uczuciem zmęczenia. Co więcej, obniżona odporność zwiększa podatność organizmu na zachorowanie. Sprawia, że zarówno dorośli, jak i dzieci (a szczególnie dzieci) są bardziej podatne na działanie bakterii czy wirusów (np. wirusa grypy). A jak wiadomo, objawy grypy i innych infekcji wirusowych nie należą do przyjemnych. Dlatego też wraz z nadejściem sezonu jesienno-zimowego należy zadbać o podwyższenie odporności, zwłaszcza u dzieci, bo to one najczęściej mają z nią największy problem. W jaki sposób zwiększyć odporność? Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby.


Właściwa dieta i aktywność fizyczna

Zdrowa dieta ma bardzo duży wpływ na naszą odporność. Codzienne menu - nasze i naszych dzieci - powinno być jak najbardziej urozmaicone. Dieta powinna obejmować takie produkty, jak: mleko, produkty zbożowe, mięso oraz ryby. Powinna obfitować w większe ilości warzyw i owoców, które są cennym źródłem witamin, mikroelementów, błonnika oraz antyoksydantów. Warto także uzupełniać posiłki w naturalne probiotyki, czyli dobre bakterie, które uszczelniają nabłonek jelit i nie przepuszczają do krwiobiegu bakterii i wirusów. Można znaleźć je w niektórych jogurtach i kefirach (zazwyczaj informacja podana jest na opakowaniu). Bardzo ważne jest także wypijanie dużych ilości płynów. Poza wodą, warto sięgać po świeżo wyciskane soki i herbatki ziołowe. Doskonałym rozwiązaniem jest czystek, który dba o naszą odporność i prawidłowe jej funkcjonowanie. Ograniczeniu powinny z kolei podlegać tłuszcze zwierzęce i słodycze.

Nawet jeśli pogoda nie sprzyja wychodzeniu z domu, wychodźcie! Aktywność fizyczna i ruch na świeżym powietrzu świetnie wzmacniają układ odpornościowy. Codziennie zaplanujcie swój dzień tak, aby wystarczyło w nim czasu na spacer. Spacerujcie przynajmniej pół godzinny dziennie, a najlepiej godzinę. Hartowanie organizmu to stary i sprawdzony sposób na odporność. Przede wszystkim uczy organizm, jak ma sobie radzić ze zmianą pogody i temperatur. W dni, kiedy pogoda jest bardziej łaskawa, wybierzcie się z całą rodziną na przejażdżkę rowerową. Zapiszcie się na basen lub fitness. Jednym słowem - jak najwięcej się ruszajcie.


Brak stresu i odpowiednia dawka snu

Nie jest tajemnicą, że stres bardzo osłabia odporność organizmu. Dlatego, jeśli chcecie, aby Wasz układ immunologiczny działał jak należy, musicie zadbać o pozbycie się stresu ze swojego życia. Choć stresu nie da się wyeliminować całkowicie, postarajcie się przynajmniej odrobinę go zmniejszyć. Jeśli czujecie, że nadmiar obowiązków zaczyna Was przytłaczać, pozwólcie sobie na odrobinę wypoczynku. Zadbajcie o systematyczny relaks, choćby w zaciszu własnego domu. Nauczcie się odpoczywać i na bieżąco rozładowywać negatywne emocje. Pamiętajcie, że miłość, śmiech i akceptacja siebie to czynniki, które działają stymulująco na pozytywną odpowiedź immunologiczną.

Brak stresu to jedno. Odpowiednia ilość snu to drugie. Spanie przynajmniej 7-8 godzin każdej nocy jest kwestią niezwykle ważną do utrzymania odporności w dobrym stanie. Niedosypianie może ją obniżyć nawet o 30%! Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Zadbajcie więc o to, aby sypiać przepisowe 8 godzin. Jeśli macie problemy z zasypianiem, tuż przed snem wywietrzcie sypialnię. Postarajcie się częściej zasypiać w towarzystwie książki niż komputera czy telewizora, które mają skłonności do zaburzania snu.


Preparaty wzmacniające odporność organizmu

Obecnie w aptekach dostępnych jest wiele preparatów zwiększających odporność organizmu. Najczęściej stosowane są preparaty zawierające żeń-szeń, jeżówkę purpurową, aloes, olej z wątroby rekina i czosnek. Bardzo dobre efekty dają suplementy zawierające substancję czynną inosinum pranobexum, która wykazuje działanie przeciwwirusowe i pobudzające czynność układu odpornościowego. Inozyna, obecna na przykład w produkcie leczniczym Groprinosin, doskonale sprawdza się w stanach obniżonej odporności, a także w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych. Jest ona jednym z lepszych sposobów na katar i przeziębienie. Wywołany wcześniej do tablicy produkt leczniczy Groprinosin (więcej na jego temat znajdziecie tutaj: http://www.hartujmisie.pl/) można podawać zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Preparat dostępny jest w postaci syropu i tabletek.

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.13/5 (23 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Obniżona odporność? Sprawdź, jak ją wzmocnić!: