Kasza w diecie bezglutenowej

Kasza w diecie bezglutenowej

Dieta bezglutenowa jest na co dzień stosowana przez osoby chore na celiakię, czyli nietolerancję glutenu. Jednak w ostatnim czasie, w związku z jej dużą popularnością, coraz więcej zdrowych osób wyklucza ze swojej diety produkty zbożowe powstałe z pszenicy, żyta, jęczmienia czy owsa.

Dieta bezglutenowa

Co kryje się za modną ostatnio dietą bezglutenową? Kto powinien ją stosować i jaką rolę spełniają w niej kasze – odpowiada ekspert kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, dietetyk Katarzyna Foszner.

Dieta bezglutenowa, jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczona dla osób, które nie tolerują glutenu. Osoby cierpiące na celiakię muszą całkowicie wykluczyć ze swojego jadłospisu produkty zawierające tę substancję i unikać jej przez okres całego życia – mówi Katarzyna Foszner, ekspert ds. zdrowego żywienia ogólnopolskiej kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”. – Musimy jednak pamiętać, że w przypadku osób zdrowych, produkty zbożowe odgrywają istotną rolę w procesie żywienia i podczas komponowania swojego jadłospisu nie należy rezygnować z tych zbóż, które zawierają gluten. Dietę bezglutenową trzeba traktować jako dietę przeznaczoną dla osób chorych, cierpiących na najpoważniejszą nietolerancję żywieniową, która występuje u człowieka – dodaje.

Celiakia, nazywana inaczej chorobą trzewną, to schorzenie immunologiczne o podłożu genetycznym. Charakteryzuje się nietolerancją glutenu, przez co często mylona jest z alergią. Może ujawnić się w każdym wieku, jednak do jej zdiagnozowania niezbędna jest konsultacja lekarza specjalisty. Objawy kliniczne celiakii są różne, u każdego pacjenta mogą być inne – od łagodnych bólów brzucha, przez ostrą biegunkę, utratę masy ciała czy nawet depresję. Gluten zawarty w zbożach, głównie w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie, powoduje u osób cierpiących na celiakię zaburzenia wchłaniania pokarmu. Jedyną skuteczną terapią, która łagodzi objawy jest ścisłe przestrzeganie diety bezglutenowej przez cały czas.

Pamiętajmy, że wyrzeczenia pokarmowe wynikające z celiakii są ogromne. Osoby, które nie muszą, a mimo wszystko chcą przejść na dietę bezglutenową, powinny bezwzględnie zrobić to pod okiem specjalisty – mówi ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

W przypadku osób chorych na celiakię, nawet śladowe ilości glutenu mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie, dlatego podczas zakupów warto wybierać produkty zbożowe, oznaczone symbolem przekreślonego kłosa. Są to produkty atestowane, które dają gwarancję, że ziarno albo jest pozbawione glutenu, albo nie zawiera jego śladowych ilości pochodzących z pszenicy, żyta czy jęczmienia.

Produkty zbożowe stanowią podstawę piramidy żywieniowej, dlatego nie należy z nich rezygnować, nawet w przypadku chorych na celiakię. Jak to możliwe? Nie wszyscy wiedzą, że niektóre rodzaje kaszy, np. kasza gryczana, jaglana czy kukurydziana, są zbożami naturalnie bezglutenowymi. Osoby z nietolerancją glutenu mogą więc sięgać po nie bez obaw i urozmaicać tym samym swoją codzienną dietę o zdrowe i wartościowe produkty.

Kasza gryczana

kasza-gryczana
Kaszę gryczaną pozyskuje się z nasion gryki. Jest nieocenionym źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej, które jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu. Dzięki przeciwutleniaczom pozytywnie wpływa m.in. na wzmocnienie odporności organizmu, ogranicza procesy starzenia się oraz wzmacnia naczynia krwionośnie, zabezpieczając przed powstawaniem żylaków, przebarwień skórnych czy obrzęków. Reguluje stężenie glukozy i insuliny we krwi, dlatego też jest szczególnie polecana diabetykom.

Kasza jaglana

kasza-jaglana
Kaszę jaglaną otrzymuje się z ziarna prosa. Spośród wszystkich kasz zawiera ona najwięcej żelaza, miedzi oraz witamin B1, B2 i B6. Żelazo wpływa na stan czerwonych krwinek, które odpowiedzialne są za doprowadzanie tlenu do komórek organizmu. Jego niedobór może skutkować anemią, utratą koncentracji, łamliwością włosów i paznokci. Dodatkowo, kasza jaglana zawiera krzem, który odpowiedzialny jest za kondycję kości, stawów i paznokci. Pierwiastek ten wpływa na zwiększenie odporności oraz na spowolnienie procesów starzenia się. Kasza jaglana to również źródło lecytyny, która jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju mózgu oraz wspomaga procesy zapamiętywania.

Kasza kukurydziana

kasza-kukurydziana
Następną odmianą kaszy, która może być spożywana przez osoby chore na celiakię, jest kasza kukurydziana. Jak sama nazwa wskazuje, pozyskuje się ją z ziarna kukurydzy. Jest lekkostrawna i może być wprowadzana do diety maluchów już od 5-go miesiąca życia. Polecana także osobom cierpiącym na problemy układu pokarmowego. Ma pozytywny wpływ na wzrok, a to za sprawą obecności luteiny. Co istotne, kasza kukurydziana nie jest wskazana osobom chorującym na cukrzycę oraz odchudzającym się.

Kasze są bardzo ważnym składnikiem diety bezglutenowej. Mają bogate walory zdrowotne, są cennym źródłem błonnika, witamin i innych substancji odżywczych. Można z nich przyrządzać zarówno dania obiadowe, jaki i sałatki, desery czy przekąski. Niezbędną cechą powodzenia każdej diety jest jej urozmaicanie – dzięki kaszy i możliwościom jej przyrządzenia, jadłospis nie będzie monotonny – przekonuje dietetyk Katarzyna Foszner.

O kampanii „Lubię Kaszę…”
Ogólnopolska kampania „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” ma przekonać Polki i Polaków, że warto jeść kaszę częściej i uwzględnić ją w codziennej diecie. Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.lubiekasze.pl, dzięki której można poznać różne rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy na dania z kaszą. Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Więcej informacji: www.lubiekasze.pl

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Dieta 1000 Kalorii: zalety, wady, ostrzeżenia
Etapy Diety Dukana: Wady i zalety
Dieta 5:2: wady i zalety
Dieta Dr. Atkinsa: etapy, zalety, wady