Jedzmy kaszę!

Jedzmy kaszę!

Kasza jest podstawą zdrowego odżywiania. Każdy o tym wie. Ale jakie dokładnie wartości odżywcze mają poszczególne rodzaje kasz?

Podstawowe rodzaje kaszy

  • Gryczana – powstaje z łuskanych ziaren gryki. Zawiera dużo białka, kwasu foliowego, cynku, manganu i potasu. Po zjedzeniu na długo pozostawia uczucie sytości, bowiem pęcznieje w brzuchu. Najzdrowszym jej rodzajem jest kasza niepalona – zawiera dużo więcej witamin niż prażona (palona).
  • Jęczmienna – w tej odmianie możemy wyróżnić pęczak oraz kaszę perłową. Zawiera dużo błonnika i witaminy PP, która obniża poziom złego cholesterolu we krwi i korzystnie wpływa na wygląd skóry.
  • Jaglana – powstaje z nasion prosa. Zawiera dużo witamin z grupy B, żelazo i miedź, a także bardzo rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę. Jest wyjątkowo lekkostrawna.
  • Kuskus – powstaje z ziaren pszenicy twardej (durum). Poza węglowodanami nie ma wielu składników odżywczych. Jest lekkostrawna i bardzo łatwa w przyrządzeniu – nie gotuje się jej, tylko zalewa wrzątkiem i zostawia do wchłonięcia.
  • Manna – drobna kasza pszenna. Zawiera dużo jodu, nieco błonnika i witamin. Jest lekka i delikatna w smaku. Polecana jest dzieciom i osobom z problemami trawiennymi.

Ważne uwagi dotyczące kaszy

  • kaszę należy przygotować zgodnie z przepisem na opakowaniu nie przekraczając czasu gotowania – pamiętajmy, że przegotowując kaszę nawet o kilka minut pozbawiamy ją większości cennych składników odżywczych,
  • jeśli kupujemy kaszę w jednym dużym opakowaniu, a nie w torebkach, ilość kaszy zawsze gotujemy w podwójnej ilości wody;
  • jeśli pod koniec gotowania kasza wchłonęła całą wodę, a dalej jest dosyć twarda, możemy dolać do niej trochę wrzątku i gotować jeszcze chwilę na małym ogniu;
  • im kasza jest mniej rozdrobniona i przetworzona, tym zawiera więcej cennych i zdrowych składników;
  • jedzenie kaszy polecane jest osobom na diecie, bowiem po zjedzeniu pęcznieje w brzuchu i na długo zapewnia uczucie sytości – po jej zjedzeniu długo nie odczuwamy głodu ani chęci na małą przekąskę;
  • kasza jest dobra na ciepło (jako zapiekanka lub dodatek do obiadu), ale równie dobrze sprawdza się na zimno (np. w postaci sałatki czy kotlecików);
  • aby uzyskać dodatkowy aromat do wody z gotującą się kaszą oprócz soli możemy dodać ulubione zioła (jak tymianek, oregano, majeranek, cząber).
Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Koktajl Z Owoców: sposób na pyszne orzeźwienie
Chałwa: zdrowa alternatywa słodyczy
Białko: jakie zażywać na noc
Probiotyki W Jogurtach: co powinniśmy wiedzieć?
Banany: właściwości odżywcze