Dbaj o serce już od dziś!

Dbaj o serce już od dziś!

Nasz organizm jest skomplikowanym systemem. Na jedne jego elementy nie mamy wpływu – to chociażby wiek, choroby wrodzone czy obciążenie genetyczne. Inne natomiast możemy w dość dużym stopniu kontrolować – i powinniśmy, bo tylko tak możemy zagwarantować sobie dobry stan zdrowia i jak najdłuższe życie.
Tym, o co powinniśmy dbać szczególnie, jest nasze serce. Istnieje szereg czynników ryzyka, które mogą doprowadzić do jego najpoważniejszej choroby – czyli zawału. Choć nic nie poradzimy na upływające lata czy przypadki chorób serca występujące w naszej rodzinie, wciąż możemy podjąć wiele działań, aby zminimalizować szkodliwość innych czynników.

Rozpocznij właściwą dietę

Zdrowa dieta znacząco zminimalizuje aż trzy czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca: obniży cholesterol, wyrówna ciśnienie krwi oraz zapobiegnie nadwadze. Unikaj tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych (występują m.in. w maśle, margarynie, smalcu, tłustym mięsie, smażonych potrawach), produktów pszennych (białe pieczywo, makaron, ciasta), soli, produktów przetworzonych oraz wysokotłuszczowych źródeł protein (tłuste mleko i inny tłusty nabiał, żółtka jajek, smażone mięsa). Zamiast tego wybierz warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, drób i inne chude mięsa, zdrowe tłuszcze (np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy), nabiał niskotłuszczowy, produkty bogate w kwasy omega-3 (np. ryby, migdały, orzechy włoskie). Zamiast soli – przyprawiaj potrawy ziołami.

Rzuć palenie

Z paleniem papierosów najczęściej kojarzymy choroby płuc, w tym najpoważniejszą – nowotwór złośliwy. Płuca to jednak niejedyny organ, na który palenie ma tak negatywny wpływ – badania wykazują, że rzucenie palenia to najlepsza i najważniejsza rzecz, jaką możemy zrobić dla naszego serca. Wyjście z nałogu nie jest proste, ale konsekwencje podjęcia takiej decyzji są nie do przecenienia.

Zacznij się ruszać

Nawet ograniczona, ale regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca oraz przedłuża życie. Podobnie jak właściwa dieta, systematyczna aktywność redukuje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie krwi i ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi. Wystarczy już 30 minut ruchu w ciągu dnia – nie musi to być wykańczający trening, wystarczy spacer z psem czy zabawa z dziećmi. A kiedy tylko masz czas i siły, staraj się budować swoją kondycję i stopniowo zwiększać intensywność aktywności. To nie tylko wpłynie pozytywnie na Twoje zdrowie, ale i na Twój wygląd.

Zredukuj stres

Stres, a także niewłaściwe metody radzenia sobie z nim (sięganie po alkohol i papierosy, objadanie się), niezwykle obciążają serce. Choć wyeliminowanie stresu jest niemożliwe, każdy z nas może nauczyć się go opanowywać, tak, by stał się raczej sprzymierzeńcem, a nie wrogiem.

Ogranicz alkohol

Nadmierne spożywanie alkoholu znacząco podnosi ciśnienie krwi oraz jest pierwszym krokiem do nadwagi (alkohol zawiera wiele pustych kalorii, z których często nie zdajemy sobie sprawy). Postaraj się ograniczać do maksymalnie jednego kieliszka alkoholu dziennie (najlepiej niech to będzie wino, które w umiarkowanych ilościach ma pozytywny wpływ na serce).

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Zespół Chronicznego Zmęczenia: sprawdź czy Ci dolega
Katar Sienny: dolegliwość, której nie powinno się bagatelizować
Kompresja: na czym polega ta terapia?
Objawy Anemii: sprawdź
Katar: skiuteczne sposoby walki z zatkanym nosem
Bóle Kręgosłupa: jak sobie z nimi radzić?