Zdrowe odżywianie – poznaj kilka podstawowych zasad!

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie – poznaj kilka podstawowych zasad!

Zdrowe odżywianie zyskuje coraz więcej zwolenników. Niestety, często mylone jest ze zdrową żywnością, która przeciętnemu konsumentowi kojarzy się z pozbawionymi smaku kotletami sojowymi.

Tymczasem w zdrowym odżywianiu nie chodzi o rezygnację z przysmaków, ale o zmianę nawyków i filozofii ożywiania się. Sprawdź, jak to zrobić.

 

Jedz mniej, ale za to częściej

Permanentny brak czasu sprawia, że jemy wtedy, kiedy mamy na to czas. U większości Polaków posiłki ograniczają się do śniadania i obfitej kolacji. W ciągu dnia głód zabijamy podjadaniem słodyczy i piciem kawy. Tymczasem dietetycy zalecają, by jeść regularnie, niedużo, ale za to często. Aby odżywiać się zdrowo, najlepiej spożywać pięć posiłków dziennie w odstępie 2-3 godzin. Warto wcześniej przygotowywać zdrowe posiłki i przekąski, zapakować je w pudełko i zabrać ze sobą do pracy lub szkoły.


 

Pamiętaj o owocach i warzywach

Zdrowe odżywianie wcale nie znaczy, że musisz jeść tylko owoce i warzywa. Oczywiście nie powinno ich zabraknąć w Twoim codziennym menu. Postaraj się, aby w każdym posiłku znalazł się Twój ulubiony owoc lub warzywo. Rozpocznij dzień od owsianki z pokrojonym bananem, borówkami lub pomarańczą. Wybierz jabłko na drugie śniadanie oraz bukiet surówek jako smaczne dodatki na obiad. Gotowane warzywa na podwieczorek lub zapiekanka brokułowa na kolację to również świetny wybór. Opcji jest naprawdę wiele!

 

Słodycze kuszą i... tuczą

Kiedy odczuwamy głód, bezmyślnie sięgamy po coś słodkiego. Batonik, pączek, kawałek czekolady pozornie tylko na chwilę zaspokajają nasz głód, aby potem tylko go spotęgować. W efekcie dostarczamy naszemu organizmowi niepotrzebnych cukrów i pustych kalorii. Zamiast słodyczy lepiej sięgnąć po owoce, orzechy lub bakalie, które dostarczą organizmowi potrzebnych witamin i minerałów. Świetnym wyborem są także pokrojone w paski marchewki, które zastąpią słone paluszki lub upieczony jarmuż zamiast chipsów.

 

Unikaj soli, konserwantów i produktów przetworzonych

Sól zwiększa ciśnienie i zatrzymuje wodę w organizmie, dlatego podczas przygotowania posiłków warto zastąpić ją ulubionymi ziołami. Jeżeli chcesz uniknąć niestrawności lub refluksu żołądkowego, w sklepie zwracaj uwagę na skład produktów, które wkładasz do koszyka. Unikaj przetworzonej żywności z dodatkiem konserwantów. Zamiast niej sięgaj po ekologiczne produkty od sprawdzonych dostawców.

 

Unikaj monotonii w diecie

Jeśli wybierzesz tylko kilka potraw, które będziesz przygotowywać na okrągło, bardzo szybko takie menu okaże się monotonne, a zdrowe odżywianie uznasz za bezsensowne. Aby temu zapobiec, wystarczy urozmaicić codzienną dietę. Pomocne w takiej sytuacji mogą okazać blogowe wpisy i strony kulinarne z fit przepisami. Znajdziesz w nich listę potrzebnych produktów oraz sposób przygotowania. Wystarczy poszukać zdrowej inspiracji, aby na nowo odkryć nowe smaki w kuchni. Jeżeli chcesz zacząć odżywiać się zdrowo, a ciągle masz mnóstwo pytań, które dotyczą diety, wejdź na portal medyczny www.sanitera.pl. To miejsce, gdzie można znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania, rozwiać wątpliwości i uzyskać porady zdrowotne. Prężnie działające forum medyczne to szansa na wymianę doświadczeń z ludźmi, którzy podobnie jak Ty, chcą coś zmienić w swoim życiu.


 

Przestań smażyć, zacznij piec

Smażone mięso, ryby czy warzywa nasiąkają tłuszczem, tracąc swój aromatyczny zapach i smak. Nadmiar tłuszczu obciąża również żołądek, wątrobę, odkłada się w żyłach i tkankach. Zamiast usmażyć kawałek mięsa, spróbuj go upiec. Taki sposób przygotowywania potraw jest bardzo często prostszy i szybszy. Dania mięsne upieczone w sosie własnym są delikatniejsze i smaczniejsze. Podobnie rzecz ma się z rybami i warzywami. Wystarczy zawinąć wszystko w folię aluminiową, dodać odrobinę oliwy z oliwek oraz ziół, ustawić piekarnik na odpowiednią temperaturę oraz czas pieczenia i gotowe!

 

Pamiętaj o piciu wody

Prawidłowe nawodnienie organizmu to klucz do dobrego samopoczucia oraz promiennego wyglądu skóry. Dorosły człowiek powinien pić minimum dwa litry wody dziennie. Najlepiej, gdy będzie to woda niegazowana, z wysoką zawartością składników mineralnych. Częste picie wody niweluje uczucie głodu, a przede wszystkim jest sposobem na oczyszczenie organizmu.

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 4.1/5 (12 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Zdrowe odżywianie – poznaj kilka podstawowych zasad!: