Dieta dr. Atkinsa

Natalia Fijał

  Autor:
Opublikowane w Odchudzanie i diety / Dieta dr. Atkinsa

Dieta dr. Atkinsa

To jedna z najpopularniejszych i najbardziej spornych diet ubiegłego stulecia. Dowiedz się na czym polega, dlaczego wzbudza takie kontrowersje i czy na pewno warto ją stosować.

W 1972r. nowojorski kardiolog – Robert Atkins wydał książkę pt. "Dr. Atkins' Diet Revolution", w której przedstawił swój program żywieniowy, mający doprowadzić korzystających z niego pacjentów do lepszego stanu zdrowia i szczuplejszej sylwetki. Choć zaprezentowane w publikacji poglądy lekarza od razu wzbudziły kontrowersje, pozycja stała się dietetycznym bestsellerem i rozeszła się w nakładzie 10 milionów egzemplarzy na całym świecie.


Na czym polega dieta?
Program żywieniowy zakłada zmianę sposobu komponowania posiłków i redukcję ilości przyjmowanych węglowodanów. Atkins zaleca, by spożywać pokarmy zwierające tłuszcz i białko, a unikać tych z cukrami prostymi i złożonymi. Według twórcy diety istota przybierania na wadze nie polega na samym jedzeniu zawartych w pokarmach tłuszczy i białek, ale na łączeniu ich z węglowodanami.  


Fazy diety
Ten autorski program żywieniowy składa się z 4 faz o różnym okresie trwania.

FAZA 1 – „PRZYGOTOWANIE I UTRATA WAGI”
Trwa około dwóch tygodni, a jej celem jest przestawienie się organizmu ze spalania węglowodanów na spalanie tłuszczu. Jak przekonują zwolennicy diety, za pomocą kilku dietetycznych sposobów, podczas tej fazy diety można stracić nawet do 8 kg.
Podczas pierwszej fazy należy ograniczyć spożywanie węglowodanów do zaledwie 20 g dziennie i jeść codziennie 5 niewielkich posiłków złożonych z dozwolonych w tej fazie produktów.

Produkty dozwolone Produkty zakazane

mięso i ryby - wszystkie gatunki (tłuste również)

tłuszcze - olej roślinny, oliwa z oliwek, masło, sery pleśniowe

warzywa - głównie zielone, o niskiej zawartości węglowodanów

inne niskowęglowodanowe produkty - oliwki, owoce morza, jaja, majonez

cukier pod każdą postacią, także w owocach

zboża

chudy nabiał

kofeina

pieczywo

warzywa zawierajace znaczna ilość skrobii (np. ziemniaki)

orzechy


FAZA 2 – „DALSZA UTRATA WAGI”
Po sporej utracie zbędnych kilogramów podczas trwania FAZY 1, następuje proces stabilizacji i mniejszego spadku wagi. W pierwszym tygodniu trwania tej fazy, zwiększamy ilość przyjmowanych węglowodanów o 5 g w stosunku do fazy pierwszej. Po upływie 7 dni, ilość węglowodanów zwiększamy o kolejnych 5 itd., aż do momentu w którym przestaniemy chudnąć.  W tej fazie do jadłospisu możemy dodać: warzywa ze skrobią w składzie, owoce, rośliny strączkowe i twaróg.


FAZA 3 – „PRZED UTRZYMANIEM WAGI”
Trzecia faza diety Atkinsa trwa od 2 do 3 miesięcy. Spadek wagi wynosi natomiast ok. pół kilograma tygodniowo. Do naszego menu możemy wprowadzać o 10g węglowodanów więcej z każdym tygodniem, aż do momentu, gdy waga stanie w miejscu.
Oto kilka przykładowych produktów zawierających w składzie 10 g węglowodanów: ½  grapefruita, ½ jabłka, 1 brzoskwinia, 1 kiwi, 1 śliwka, ½ szklanki migdałów, 1 szklanka truskawek.


FAZA 4 – „UTRZYMANIE WAGI”
Ostatni etap diety polega na utrzymaniu wypracowanych efektów. Można to osiągnąć dzięki stałemu monitoringowi wagi (należy ważyć się raz w tygodniu) oraz nieprzekraczaniu odpowiedniej dla siebie dawki węglowodanów dziennie (w zależności od wykonywanej pracy, wzrostu itd.). W tej fazie każdy musi indywidualnie określić liczbę węglowodanów, której nie może przekroczyć, aby nie przytyć. W celu utrzymania efektów odchudzania, na tym etapie diety zaleca się również sporą dawkę aktywności fizycznej i picie co najmniej 1,5 litra niegazowanej wody dziennie.

Zalety diety:
satysfakcjonujące efekty – duży spadek wagi


Wady diety:
inwazyjność – według wielu przeciwników diety, nagromadzenie w niej tłuszczu może powodować: choroby wątroby, miażdżycę, choroby nerek, serca i osteoporozę. Może także przyczyniać się do wzrostu poziomu złego cholesterolu we krwi.


Czy warto zastosować tę dietę?
Podsumowując plusy i minusy tego programu żywieniowego, raczej trudno podejść do niego entuzjastycznie. Stosowanie diety Atkinsa może spowodować znaczny spadek wagi, jednak okupiony wielkim wysiłkiem organizmu. Dlaczego więc ten program zyskał tylu zwolenników na całym świecie? Odpowiedź jest prosta - dieta pozwala na spożywanie smacznych i tłustych potraw (nawet smażonych!) przy jednoczesnym traceniu na wadze. Warto jednak zadać sobie pytanie o to, czy programu dr. Atkinsa nie zastąpić mniej inwazyjną, nowszą dietą.

 

Uwaga!Jeśli jednak zdecydujesz się na rozpoczęcie tej inwazyjnej diety, pamiętaj, aby przedtem skonsultować się z lekarzem, który zaleci Ci odpowiednie badania i doradzi, czy Twój stan zdrowia na to pozwala.

 

 

Tagi (5): , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.31/5 (11 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Dieta dr. Atkinsa: