Słoneczna dieta na cały rok

Słoneczna dieta na cały rok

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata. Może ją stosować niemal każdy, tak długo, jak ma na to ochotę – jest bowiem dietą, która z powodzeniem może stać się sposobem żywienia na całe życie. Najlepszym dowodem są mieszkańcy południa Europy – Włosi, Grecy czy Hiszpanie – od których „zapożyczona” została dieta.

Co wchodzi w skład diety śródziemnomorskiej

Główną rolę w diecie pełnią takie produkty, jak owoce, warzywa, kasze, makarony, ryby, pełnoziarniste pieczywo i owoce morza. Rzadziej spożywa się jaja i drób, a najrzadziej (mniej więcej raz w miesiącu) – czerwone mięso i słodycze. Olej zastępujemy oliwą z oliwek, a potrawy przyprawiamy czosnkiem i ziołami. Raz dziennie również można – choć nie trzeba – wypić lampkę czerwonego wina, które wspomoże trawienie. Jeżeli chcemy stosować ten sposób żywienia jako dietę odchudzającą, musimy przestawić się na zjadanie pięciu posiłków dziennie, ograniczać kalorie do 1200-1400 na dzień i regularnie się ruszać (ćwiczenia, sport, spacery, itp.).

Dla kogo jest polecana?

Najmniejsze problemy z tą dietą będą miały osoby, które już rozsmakowały się w kuchni włoskiej czy greckiej. Podobnie jest z osobami, które nie lubią lub nie chcą spożywać mięsa. Miłośnicy słodyczy i czerwonego mięsa będą musieli nieco popracować nad swoimi nawykami, z pewnością jednak i oni przyzwyczają się do tej diety, która jest bardzo urozmaicona, a do tego zdrowa – poleca się ją szczególnie osobom, które mają problemy z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu.

Piramida żywieniowa

Codzienne posiłki opieraj na:

  • owocach,
  • warzywach,
  • pieczywie pełnoziarnistym,
  • ryżu,
  • makaronie,
  • oliwie z oliwek,
  • serze,
  • jogurtach,
  • orzechach,
  • nasionach,
  • ziołach i przyprawach.

Kilka razy w tygodniu spożywaj:

  • ryby,
  • owoce morza,
  • jajka,
  • drób.

Kilka razy w miesiącu możesz zjeść:

  • czerwone mięso,
  • słodycze.

Zalety i wady diety śródziemnomorskiej

Zalety diety:

  • różnorodna,
  • pozwala schudnąć ok. 4kg na miesiąc,
  • jest bezpieczna, a nawet wpływa korzystnie na organizm,
  • po jej zakończeniu efekt jo-jo jest mało prawdopodobny.

Wady diety:

  • efekty mogą być mało zadowalające,
  • może być problematyczna dla osób przyzwyczajonych do jedzenia dużych ilości mięsa

Nie ma wyraźnych przeciwwskazań do przejścia na tę dietę, choć osoby chorujące przewlekle dla pewności powinny skonsultować się z lekarzem, zanim zaczną ją stosować.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Trening Na Diecie Pasternaka: wspomagające ćwiczenia
Dieta Bez Glutenu: z czego się składa?
Dieta Antycellulitowa: Jak pozbyć się pomarańczowej skórki?
Wady I Zalety: Dieta Harleya Pasternaka