Rukola i jej wpływ na zdrowie

Rukola i jej wpływ na zdrowie

Bardzo popularna stała się jako dodatek do mieszanek sałat. Ze względu na nieco gorzkawy posmak ma tyle samo fanów co przeciwników. Nie ulega jednak wątpliwości, że ze względu na swoje właściwości powinna znajdować się w diecie każdego, kto chce cieszyć się dobrym zdrowiem.

Pochodzenie rukoli

Rukola nazywana jest także w niektórych kręgach rokiettą siewną. Roślina ta przywędrowała do Polski z okolic basenu Morza Śródziemnego (jest jednym ze stałych składników kuchni śródziemnomorskiej, zwłaszcza włoskiej, dlatego stale gości w menu restauracji takich jak http://www.estella.pl) i według źródeł historycznych była dobrze znana mieszkańcom starożytnego Rzymu, którzy uważali ją za afrodyzjak będący w stanie wzbudzić pożądanie. Roślina ta zazwyczaj rośnie dziko i składa się z łodygi oraz otaczających ją zielonych listków o niesymetrycznych zakończeniach, które znalazły szerokie zastosowanie w kuchni.

Właściwości prozdrowotne rukoli

Osoby zamieszkujące rejony w pobliżu Morza Śródziemnego wyróżniają się na tle pozostałych Europejczyków szczuplejszą sylwetką i lepszym zdrowiem. Ogromny wpływ ma na to dieta m.in. bogata w rukolę. Roślina ta to prawdziwa skarbnica witamin. W jej składzie znajdują się duże pokłady witaminy C, która poprawia odporność organizmu, oraz niezbędnej do prawidłowego krzepnięcia krwi witaminy K. Oprócz nich w rukoli jest też poprawiająca wzrok witamina A oraz działający antytoksycznie cynk, a także glukozynolany, które wyróżniają się właściwościami antynowotworowymi. Rukola zalecana jest także osobom borykających się z nadciśnieniem tętniczym – dzięki zawartości obniżającego jego poziom potasu. Obecność aminokwasów siarkowych powoduje też, że ma działanie bakteriobójcze.

Dania z rukolą

Przed rozpoczęciem gotowania trzeba kupić odpowiednie liście rukoli. Najlepiej wybierać te sprzedawane na wagę – zamknięte w plastikowym worku szybko więdną lub pod wpływem ciepła mogą zawierać szkodliwe substancje z grupy nitrozoamin. Rukolę należy przed użyciem dokładnie umyć. Roślina ta najczęściej wykorzystywana jest jako składnik sałatek warzywnych, zwłaszcza tych w stylu śródziemnomorskim, z dodatkiem słonego sera feta lub parmezanu. Świetnie nadaje się też do makaronów, zapiekanek lub do farszu do pierogów lub kotletów.

ARTYKUŁ ZEWNĘTRZNY

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Zdrowe Gotowanie: parowanie i przyprawianie
Ksylitol: naturalny i zdrowy
Najzdrowsze Polskie Warzywa: które z nich wybrać?
Owoce Noni: właściwości i zastosowanie
Zdrowe Jelita: co jeść aby żyć zdrowo?
Bio żywność: konieczna czy tylko kosztowna?