Jak przygotować rower do sezonu?

Jak przygotować rower do sezonu?

Całoroczni rowerzyści bardzo źle reagują na stwierdzenie “przygotowanie roweru do sezonu”, ponieważ dla nich sezon trwa cały rok. Jednak zdecydowana większość pasjonatów dwóch kółek jeździ tylko podczas ciepłych miesięcy, a rower zimuje w domu, piwnicy lub garażu. Odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu nie jest skomplikowane i każdy z nas jest w stanie zrobić to samodzielnie.

Konserwacja roweru

  • Opony do roweru
    Najlepiej zacząć od rzeczy najbardziej oczywistej – opony muszą być odpowiednio napompowane! Na każdym modelu podane jest preferowane ciśnienie. Zbyt niskie ciśnienie w oponach może skutecznie  utrudnić jazdę oraz przyczynić się przebicia dętki lub uszkodzenia obręczy. Nie można też przesadzać w drugą stronę – zbyt wysokie ciśnienie osłabia amortyzację roweru, co również wpływa na komfort jazdy. 
  • Łożyska rowerowe
    Kolejną rzeczą, o której wielu miłośników rowerów zapomina, są łożyska. Koniecznie trzeba je przeczyścić i przesmarować. Źle konserwowane łożyska wydają irytujące dźwięki i utrudniają jazdę. Jest to taka część roweru, do której niestety nie jest łatwo się dostać. W tym jednym przypadku najlepiej oddać rower do serwisu.
  • Hamulce rowerowe
    Kluczowym elementem każdego roweru są hamulce, są obowiązkowym wyposażeniem roweru. Należy im poświęcać szczególną uwagę – podstawową kwestią jest odpowiednie naciągnięcie linek oraz sprawdzenie stanu klocków hamulcowych. Podczas konserwacji hamulców mało kto zwraca uwagę na stan obręczy oraz tarczy hamulca. Każde zabrudzenie może zmniejszyć wydajność hamulca! Pamiętajmy więc o tym, żeby te dwa elementy regularnie czyścić. Jeśli mamy hydrauliczne hamulce, zwróćmy uwagę na stan płynu hamulcowego.

wheel-3206453_1920-min.jpg  

Konserwacja układu napędowego

Łańcuch do roweru

Na samym początku trzeba ocenić stan łańcucha. Jeśli nie potrafimy zrobić tego za pomocą linijki lub suwmiarki (w ekstremalnych przypadkach bez mierzenia już na oko widać, że łańcuch jest za luźny, co grozi jego spadaniem podczas jazdy), możemy sprawdzić stan naciągnięcia łańcucha za pomocą specjalnego urządzenia. Łańcuch powinno się wymieniać co 1500 – 3000 km, w zależności od klasy części. Jeśli nie musimy wymienić łańcucha, trzeba go mimo to dokładnie przeczyścić. Najlepiej użyć do tego benzyny ekstrakcyjnej lub specjalnych rozpuszczalników. Niezbędne akcesoria przydatne podczas konserwacji roweru można znaleźć np. na Okazje.info: http://www.okazje.info.pl/sport-i-hobby/rowery-i-akcesoria/

Łańcuch można wyczyścić na dwa sposoby:

  • najlepszy efekt da “kąpiel” w benzynie ekstrakcyjnej lub rozpuszczalniku. Wystarczy zdjąć łańcuch i włożyć go do słoika z odpowiednim specyfikiem,
  • jeśli nie możemy zdjąć łańcucha, użyjmy starej szmatki lub szczoteczki do zębów. Za pomocą tego typu gadżetów dokładnie umyjemy każde ogniwo łańcucha (nie zapominajmy o wewnętrznej części!).

Kolejnymi częściami do roweru, na które należy zwrócić uwagę, są: mechanizm korbowy, kaseta i przerzutki. Najlepiej użyć do tego profesjonalnych szczotek, jeśli ich nie posiadamy po raz kolejny z pomocą przyjdzie niezastąpiona szczoteczka do zębów!

Smarowanie roweru!

Po dokładnym sprawdzeniu i wyczyszczeniu wszystkich części, rower powinniśmy zostawić na jakiś czas w spokoju, aż wszystkie części wyschną. Następnie wystarczy przesmarować części, którymi przed chwilą się zajmowaliśmy. Najlepiej zrobić to w następującej kolejności: łańcuch, przeżutki, łożyska.

Tak przygotowany do sezonu rower nie powinien sprawiać żadnych problemów podczas jazdy. Będziemy mogli cieszyć się cichą i harmonijną jazdą! Dobrze przygotowany rower da nam dużo radości podczas jazdy. Nie będziemy się zastanawiać, czy coś odpadnie lub przestanie działać. Udanego rowerowania! 🙂

ARTYKUŁ ZEWNĘTRZNY

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE