Dieta przy zespole jelita drażliwego

Dieta przy zespole jelita drażliwego

IBS (Irritable Bowel Syndrome), czyli zespół jelita nadwrażliwego, to najczęstsza dolegliwość ze strony układu pokarmowego. Dokucza przede wszystkim kobietom. Objawia się występującymi po posiłku wzdęciami, zaparciami lub biegunkami. Często dolegliwości te występują naprzemiennie. Na IBS cierpią w szczególności te osoby, które żyją na co dzień w stresie i są bardzo zabiegane. Sprawia to zwykle, że nie mają czasu na regularne i zdrowe posiłki. Niezdrowe, spożywane w pośpiechu i przetworzone jedzenie zaburza prawidłową pracę jelit. A zatem to właśnie dieta jest najwłaściwszym remedium na problemy związane z tą dysfunkcją przewodu pokarmowego.

Co i jak jeść, by złagodzić IBS?

Dietę przy zespole jelita nadwrażliwego powinno się modyfikować w zależności od aktualnie odczuwanych dolegliwości. Reakcją organizmu na IBS mogą być bowiem zarówno biegunki, jak i wzdęcia czy zaparcia. Natomiast jedzenie, które pomoże uporać się z biegunką, zaostrzy wzdęcia, i odwrotnie.

Gdy IBS wywołuje biegunkę, musimy sięgnąć po produkty zapierające, takie jak sucharki, pieczywo pszenne, bogate w skrobię ziemniaki lub ryż, kasze drobnoziarniste, jabłka, marchew i inne warzywa korzeniowe (pod warunkiem, że zjemy je w postaci gotowanej), kisiel, kefir i chude mięso (kurczak, indyk, chude ryby). Unikać natomiast należy produktów o dużej zawartości błonnika, na przykład pieczywa pełnoziarnistego, grubych kasz, otrąb, suszonych owoców, surowych warzyw oraz soków. Jak nietrudno się domyślić, są to produkty, które zaleca się z kolei przy zaparciach. A co powinniśmy wykluczyć? Zaparcia potęgowane są przez czosnek i cebulę, twarde i pleśniowe sery, wędliny, kakao, ryż, ziemniaki, kapustę i warzywa strączkowe. Wzdęcia zaś zminimalizujemy, jeśli nasze posiłki nie będą obfitowały w tłuszcze zwierzęce, strączki, ostre przyprawy i napoje gazowane. Zdecydowanie też należy przy nich unikać dań kapustnych, ciemnego pieczywa, grzybów oraz pora, cebuli i czosnku.

Niezależnie od tego, który z objawów doskwiera nam najczęściej, powinniśmy unikać żywności przetworzonej, smażonej i grillowanej. IBS to dysfunkcja, którą należy pokonywać naturalnym, nieprzetworzonym jedzeniem oraz samodzielnie przygotowywanymi posiłkami. Zaleca się zrezygnować ze słodyczy i czytać etykiety produktów, by nie wprowadzać do diety sztucznych substancji. Z uwagą należy wybierać spożywane owoce i warzywa oraz formę ich przygotowania.

Jeśli cierpimy na zespół jelita nadwrażliwego, musimy zwracać uwagę nie tylko na to, co jemy, ale również jak spożywamy posiłki. Pracę jelit rozregulowuje zapychanie się dużą ilością jedzenia. Zdecydowanie lepiej jeść kilka mniejszych porcji dziennie, pamiętając o zachowaniu regularnych odstępów czasu między nimi. Posiłki powinniśmy jeść bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając kęsy.

 

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Płaski Brzuch: poznaj ciekawą metodę odchudzania
Nadmiar Wody W Organizmie: jak się go pozbyć?
Mały Talerz: małe porcje jedzenia
Tricki Na Odchudzanie: poznaj kilka przydatnych wskazówek
Zioła Na Odchudzanie: zdrowie prosto z natury
Dietetyczna Sałatka: czyli jaka?