Co jeść, aby mieć zdrowy wzrok?

Co jeść, aby mieć zdrowy wzrok?

To bardzo ważne, aby o oczy dbać całe życie, a nie dopiero wtedy, gdy zauważymy spadek jakości widzenia. Odpowiednia dla oczu dieta wpłynie na poprawę tej jakości, ale i pozwoli nam cieszyć się dłużej zdrowym wzrokiem. Powinny ją prowadzić szczególnie osoby, których wzrok na co dzień jest narażony na niesprzyjające warunki – kilkugodzinną pracę przed komputerem czy przebywanie w zadymionych i suchych pomieszczeniach.

Niezbędne witaminy

Jedną z najważniejszych witamin potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania aparatu wzroku jest witamina A. Jej niedobór grozi ślepotą zmierzchową, wadą potocznie zwaną „kurzą ślepotą – osoby z tym schorzeniem nie widzą przy słabym oświetleniu. Witamina A w połowie obniża ryzyko jego wystąpienia. Znajdziemy ją w takich produktach, jak masło, pełnotłusty nabiał, żółtko jaja, ryby, wątróbka czy oliwa z oliwek oraz olej. Z warzyw i owoców najlepiej wybierać przede wszystkim te, które są źródłem beta-karotenu – prowitaminy A. Znajduje się on w marchwi, morelach, brzoskwiniach, mango, pomidorach, dyni, papai, wiśniach, szpinaku, szczawiu, botwince, papryce czerwonej, cykorii, sałacie, jarmużu, suszonych śliwkach i morelach. Przygotowując z nich posiłki, musimy pamiętać o dodaniu tłuszczu, aby beta-karoten mógł się rozpuścić i wchłonąć. Jego przyswajalność zwiększymy dostarczając sobie także witaminy E. Jej źródłem są oleje roślinne, oliwa, mięso, nabiał, orzechy, jaja, mąką pełnoziarnista, a także marchew, soja czy warzywa zielonolistne.

Dbając o wzrok pamiętajmy również o witaminie C, która jest niezbędna do syntezy włókien kolagenowych, co zapewnia trwałość naczyń krwionośnych oka. Jedzmy więc cytrusy, ziemniaki, truskawki, porzeczki, winogrona. Witaminy A, E oraz C są także antyoksydantami – chronią oczy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Taką samą funkcję spełniają antocyjany, barwniki zawarte w kwiatach i roślinach, które mają silne właściwości przeciwutleniające. Najwięcej jest ich w borówkach. Antocyjany pomagają odbudować enzymy zniszczone przez wolne rodniki, a także zapobiegają nadmiernej krzepliwości krwi, co poprawia krążenie w naczynkach siatkówki. Barwniki te znajdziemy również w żurawinie, wiśni, aronii czy czerwonej kapuście.

Nie opieraj się tłuszczom

Tłuszczu potrzebujemy przede wszystkim do przyswojenia witaminy A. W jego wyborze kierujmy się jednak wysoką zawartością dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3. Chronią one oczy przed suchością oraz obniżają ciśnienie śródgałkowe, co zapobiega jaskrze. Ich źródłem są przede wszystkim tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, czy śledź, poza tym oleje – szczególnie lniany, rzepakowy, arganowy, a także oliwa. Kwasów tych dostarczymy sobie również zjadając orzechy.

Zbawienne minerały

Miedź, mangan oraz selen, podobnie jak opisane wcześniej witaminy oraz antocyjany, chronią oczy przed wolnymi rodnikami i naprawiają uszkodzone przez nie enzymy. Miedź dodatkowo wzmacnia naczynia krwionośne. Cynk uwalnia witaminę A oraz bierze udział w wytwarzaniu rodopsyny – barwnika, który warunkuje widzenie po zmroku (przy niedoborze witaminy A rodopsyna nie spełnia swojej funkcji). Minerały te pozyskamy z ryb, mięsa, orzechów, warzyw strączkowych i produktów zbożowych.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Dieta 8h: zasady, zalety i wady
Dieta Przedślubna: przygotuj się na wielki dzień
Ćwiczenia Na Ból Kręgosłupa: poznaj techniki, które pomogą go uśmierzyć
Wyciskarka: sposób na sok idealny