Jak utrzymać zdrowie i sprawność przez długie lata?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia

Jak utrzymać zdrowie i sprawność przez długie lata?

Aby zachować na starość zdrowie i sprawność umysłową, warto o siebie zadbać. Na zmianę stylu życia pora zawsze jest dobra. Pozbycie się złych nawyków zapewni nam lepszą formę fizyczną i wyśmienite samopoczucie.

 

Zdrowa dieta

Zróżnicowana dieta pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki, a tym samym chroni przed otyłością. Zdaniem dietetyków, optymalny plan żywienia obejmuje kilka niewielkich posiłków w ciągu dnia. Między porami ich przyjmowania nie powinno się podjadać. Najlepiej, że by dieta obfitowała w duże ilości antyoksydantów. Substancje te neutralizują wolne rodniki, dzięki czemu przyczyniają się do opóźnienia procesu starzenia. Każdego dnia należy spożywać pięć zalecanych porcji warzyw i owoców. Białe pieczywo warto zamienić na pełnoziarniste, bogate w witaminy z grupy B. Każdego dnia należy przyjmować probiotyki, np. w formie kiszonek i przetworów mlecznych z żywymi kulturami bakterii. Przynajmniej dwa razy w tygodniu warto sięgnąć po ryby, zawierające wartościowe kwasy omega-3 i pełnowartościowe białko.

 

Odstawienie papierosów

Wypalenie zaledwie jednego papierosa skraca życie nawet o pięć i pół minuty. Dym tytoniowy zawiera blisko 4 tys. substancji, pośród których znajduje się aż 40 związków rakotwórczych. Nikotyna negatywnie wpływa na antyoksydanty, przez co palenie sprzyja rozwojowi miażdżycy. Przyczynia się również do osteoporozy, obniżając gęstość mineralną kości. Skóra palaczy starzeje się bardzo szybko, a palące kobiety przechodzą menopauzę znacznie wcześniej. Zdaniem naukowców, papierosy warto rzucić w każdym wieku. Wystarczy zaledwie kilka miesięcy niepalenia, alby ustąpiły objawy problemy z oddychaniem, zadyszka oraz kaszel. Pięć lat abstynencji o połowę zmniejsza ryzyko ataku serca. Po dekadzie od rzucania papierosów, spadają też szanse na rozwój nowotworu płuc i zawału.

 

Brak stresu

Hormony stresu naturalnie wydzielają się w organizmie jako reakcja na niebezpieczeństwo. Dawniej ich działanie było neutralizowane ucieczką lub walką, czyli wysiłkiem fizycznym. Obecnie stres pojawia się z powodów znacznie bardziej prozaicznych, ale nie wszyscy potrafią go odreagować. Jeżeli jednak ten obciążający stan nie zostanie zneutralizowany, organizm może przestać funkcjonować prawidłowo. Stresu warto też za wszelką cenę unikać. Aby stawić czoła stanom kryzysowym, należy odetchnąć i dokładnie przeanalizować sytuację. Warto poświęcić także więcej czasu na relaks i wypoczynek. Zmniejszenie tempa życia sprzyja zachowaniu dobrej kondycji i pozytywnego nastawienia, a tym samym pozwala cieszyć się dobrą formą w każdym wieku.

Sen i regeneracja

Regeneracja jest niezwykle ważna dla organizmu. Osoby, które regularnie przesypiają 6-8 godzin na dobę są bardziej wypoczęte i znacznie lepiej funkcjonują w ciągu dnia. Sen jest istotny z kilku powodów. Pozwala na przeprowadzenie przyspieszonej odnowy komórek, usprawnia system kontrolujący przemianę materii i zapewnia optymalny dopływ krwi do mięśni. W czasie snu wzmaga się również produkcja hormonów i synteza białek. Nocny wypoczynek zapewnia regenerację zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Porady na temat poprawy procesu regeneracji znaleźć można na stronie https://wsibie.edu.pl/, poświęconej tematyce zdrowego stylu życia.

 

Aktywność fizyczna

Regularny ruch to najlepszy sposób na zachowanie zdrowia. Aktywność fizyczna przynosi największą skuteczność wówczas, gdy praktykowana jest systematycznie i z umiarem. Aby utrzymać organizm w dobrej kondycji, należy też dostosować intensywność i częstotliwość ćwiczeń do indywidualnych potrzeb organizmu. Osoby nie pracujące fizycznie powinny poświęcić na trening przynajmniej kilka godzin w tygodniu, zachowując tętno ok. 130. Lekarze zalecają regularny ruch, jednak nie musi to być sport uprawiany wyczynowo. Aktywność fizyczna to także rytmiczny marsz, bieg, jazda rowerze, pływanie czy aerobik, a nawet taniec. Warto więc wybrać dyscyplinę w zgodzie z własnymi upodobaniami, wiekiem i możliwościami.

 

 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 4.29/5 (6 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Jak utrzymać zdrowie i sprawność przez długie lata?: