Menu pierwszych ludzi, czyli dieta paleo

Celina Filip

  Autor:
Opublikowane w Odchudzanie i diety

Menu pierwszych ludzi, czyli dieta paleo

Czy dieta paleolityczna jest rzeczywiście skuteczna czy dietetykom skończyły się pomysły i sięgają do rozwiązań naszych przodków?

Dieta jaskiniowców, dieta pierwszych przodków – dieta paleolityczna ma wiele nazw, ale wszystkie wyraźnie wskazują na to, z czym mamy do czynienia: sposobem odżywiania wzorowanym na posiłkach pierwszych ludzi. Dlaczego mamy odrzucać osiągnięcia dietetyki i medycyny i wracać do punktu wyjścia?

Doktor Loren Cordain, pomysłodawca diety paleo, twierdzi, że nasi przodkowie znali odpowiedź na pytanie, które nurtuje nas wszystkich: jak należy żyć, aby nie tyć i być zdrowym. Pierwsi ludzie w końcu nie cierpieli na nadwagę, choroby serca czy cukrzycę, a nie posiadali dostępu do wiedzy, jaką my mamy teraz. Nie liczyli kalorii, nie przetwarzali jedzenia, nie układali jadłospisów na kolejne dni. Co oznacza – według doktora Cordain – że i my powinniśmy zrezygnować z obsesyjnego przeliczania każdej kalorii i trzymania się rygorystycznych diet.

Dieta skupia się więc na spożywaniu posiłków, do których dostęp mieli pierwsi ludzie, i eliminowaniu tych, których w ich codziennym menu nie było. Nasz jadłospis powinien więc opierać się na produktach wysokobiałkowych (chude mięso, wątróbka czy owoce morza), produktach zawierających „dobre” tłuszcze (występujące m.in. w orzechach czy zielonych warzywach liściastych) i sezonowych owocach i warzywach. Zrezygnować należy z nabiału, soli, produktów zawierających skrobię, warzyw strączkowych, produktów zbożowych i produktów przetworzonych (m.in. fast foodów).  Żeby zrównoważyć ten dość okrojony jadłospis, twórca diety przekonuje, że nie musimy ograniczać wielkości i ilości spożywanych posiłków – bylebyśmy trzymali się zasady, że jemy wtedy, kiedy jesteśmy głodni, a nie by zajeść nudę czy gorszy nastrój.

Aby ułatwić przestawienie się na nowy sposób odżywiania, dieta podzielona jest na 3 poziomy:

Poziom I – wprowadzenie zasad i adaptacja do diety
Dopuszcza 3 posiłki otwarte w tygodniu. Są to posiłki dowolne, które nie muszą zgadzać się z zasadami diety. Przeznacza się je na sytuacje szczególne – kiedy jesteśmy poza domem i nie mamy możliwości dostosowania się do dopuszczalnego jadłospisu lub kiedy najdzie nas ochota na zjedzenie czegoś, co musieliśmy wyeliminować z codziennego menu. Poziom ten trwa do 4 tygodni.

Poziom II – podtrzymanie masy ciała
Dopuszcza 2 posiłki otwarte w tygodniu. Dzięki niemu zachowujemy obecną wagę, w związku z czym możemy stosować go dowolną ilość czasu.

Poziom III – utrata kilogramów
Dopuszcza 1 posiłek otwarty w tygodniu.

Ze względu na brak jasno określonych zasad odnośnie ilości jedzenia, dieta nie u każdego spowoduje wyraźny spadek wagi. Do tego niezbędna jest samokontrola i regularna aktywność fizyczna – szybkie marsze, bieganie, jazda na rowerze, pływanie. Nasi przodkowie w końcu nie siedzieli przed telewizorami, tylko żyli w wiecznym ruchu – poszukując pożywienia, polując czy unikając licznych zagrożeń. To oznacza, że jeśli zależy nam wyłącznie na utracie kilogramów, dieta paleo nie dostarcza niczego, czego nie było już wcześniej – w końcu o łączeniu odpowiedniego jadłospisu z ruchem słyszymy od lat.


Jakie są zalety tej diety?

  • dostarcza dobre tłuszcze i dużą ilość błonnika,
  • redukuje ilość spożywanej soli.


Jakie są wady diety?

  • zaburzony rozkład składników pokarmowych – zbyt duża ilość białka, zbyt mała węglowodanów,
  • dieta skuteczna jedynie przy stosowaniu własnych ograniczeń i wprowadzeniu do życia aktywności fizycznej.


Dieta paleo wzbudza wiele kontrowersji i jest przedmiotem sporu zarówno dietetyków, jak i lekarzy. Przez jednych chwalona jest za eliminację niezdrowych tłuszczów, przez innych krytykowana za nadmiar białka i niedostateczną ilość węglowodanów. Stosowana przez dłuższy czas (a taki jest jej cel), może powodować problemy zdrowotne, a jako dieta odchudzająca może okazać się nieskuteczna, jeśli nie wprowadzimy w naszym życiu pewnym zmian. Dlatego każda decyzja o przejściu na ten sposób odżywiania powinna zostać skonsultowana z lekarzem, który stwierdzi, czy jest on bezpieczny dla naszego organizmu.

Tagi (4): , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.76/5 (40 ocen)

Podobne artykuły

Pytania i odpowiedzi

d
d

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Menu pierwszych ludzi, czyli dieta paleo: