Zimny prysznic po treningu – tak czy nie?

Zimny prysznic po treningu – tak czy nie?

Po każdej aktywności fizycznej należy w miarę szybko skorzystać z kąpieli. Pot, który pozostaje na skórze jest pożywką dla bakterii, może spowodować pojawienie się wyprysków i swędzenie. Kąpiel w wannie z ciepłą czy gorącą wodą z pewnością relaksuje, jednak higiena po treningu powinna pozwolić zmyć z ciała cały pot i brud. A zatem po wysiłku zdecydowanie lepsza jest sesja pod prysznicem.

Energia zimnej wody

Zimna woda sprawia przede wszystkim, że obkurczają się naczynia krwionośne, krew płynie pod większym ciśnieniem i polepsza się metabolizm. Strumień zimnej wody nakierowany na obszary ciała z większą ilością tkanki tłuszczowej, stymuluje jej spalanie. Zimny prysznic wydaje się więc doskonałym zwieńczeniem treningu u osób, które chcą spalić tłuszcz.

Poza tym zimna woda sprawia, że zwężają się pory i przestajemy wydzielać tyle potu. Ma to znaczenie zwłaszcza latem, kiedy jest tak ciepło, że rozgrzane, spocone ciało jeszcze długo po skończonym prysznicu poci się. Zimny prysznic daje poza tym zastrzyk energii, kiedy wydaje nam się, że jesteśmy już kompletnie wykończeni. Działa też przeciwbólowo na obrzęknięte i nadwyrężone miejsca. Skóra pod wpływem zimnej wody nabiera elastyczności i staje się bardziej sprężysta. Aby zdecydować, czy zimny prysznic to najlepszy sposób na regenerację, poznajmy zalety ciepłego prysznicu.

Relaks i odprężenie

Ciepła woda ma działanie odprężające. Wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych i sprawia, że rozluźniają się mięśnie. Pod wpływem ciepła, rozszerzają się też pory, co wzmaga wydzielanie potu, ale jednocześnie pozwala pozbyć się toksyn. Po ciepłym prysznicu czujemy się mniej spięci.

Ponieważ zarówno zimny, jak i ciepły prysznic dają pożądane oraz pozytywne efekty, warto w tracie mycia zmieniać temperaturę wody, oblewając się raz ciepłą (lecz nie gorącą), raz zimną. Wpłynie to optymalnie na przemianę materii i inne procesy fizjologiczne.

 

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Morsowanie: jak zacząć?
Kettlebell: trening z odważnikami
Kolka: czy można jej uniknąć?
Rower: jak go tanio odnowić?
Buty Biegowe: zapewnij sobie stabilizację i amortyzację
Ćwiczenia W Domu: Czym i jak skutecznie trenować?