Zdrowe odżywianie, czyli jakie? Sześć zasad, które warto znać

Zdrowe odżywianie, czyli jakie? Sześć zasad, które warto znać

Zbilansowana dieta to jeden z filarów zdrowego trybu życia. Za jej pomocą możesz uniknąć rozmaitych chorób, wzmocnić odporność i znacznie podnieść długość i jakość swojego życia. Przedstawiamy najważniejsze zasady zdrowego odżywania, które możesz wprowadzić już teraz.

Jedz regularnie

Regularność w spożywaniu posiłków pozwala uniknąć napadów wilczego głodu i niekoniecznie zdrowych zachcianek. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że przyzwyczajając organizm do jedzenia o określonych porach, nie dopuszczasz do głodu, ponieważ potrzeba jedzenia pojawia się właśnie w porze posiłku. To, ile posiłków dziennie należy spożywać, to kwestia zależna od trybu życia. Zwykle mówi się, że najzdrowiej jest zjadać od trzech do pięciu posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu.

Jeśli nie potrafisz zjadać odpowiedniej liczby posiłków w ciągu dnia, być może branża cateringowa przyjdzie ci z pomocą. Zamówione posiłki są dostarczane do ciebie o określonej porze dnia, dzięki czemu ani nie zapominasz o posiłkach, ani nie masz wymówki, aby sięgnąć po niezdrowe przekąski.

Dbaj o odpowiednią liczbę kalorii

Nawet najzdrowsza dieta nic nie da, jeśli będziesz zjadać za mało lub za dużo jedzenia. Liczba kalorii musi być dostosowana do twojego faktycznego zapotrzebowania, określanego na podstawie wieku, wzrostu, wagi i aktywności fizycznej. Nie próbuj jeść mniej, niż naprawdę potrzebujesz, ponieważ to w dłuższej perspektywie wyniszczy twój organizm, doprowadzając np. do zaburzeń hormonalnych. Nie jedz także zbyt dużo, nadwyżka kaloryczna to prosty sposób na nadwagę, która także nie jest zdrowa dla ciała.

Nie unikaj tłuszczów, ale dbaj o ich jakość

Zdrowe jedzenie to takie, które zawiera różnorodne produkty, w tym również zdrowe tłuszcze. Tłuszcze odgrywają ważną rolę w organizmie i ich unikanie jest poważnym błędem dietetycznym. To dzięki nim wchłaniamy witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E, K.
Jednak ważna jest także jakość tłuszczów, te zwierzęce, czyli nasycone, wpływają na wzrost stężenia szkodliwego cholesterolu w organizmie. Zamiast nich wybieraj tłuszcze roślinne, pełne dobroczynnych kwasów omega, wpływających m.in. na pracę mózgu. Spożywaj je najlepiej pod postacią surową np. jako dressing do sałatki. 

Opieraj dietę o rośliny

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety. Są bogate w witaminy i minerały, niezbędne do zachowania zdrowia. Są także źródłem błonnika, który reguluje pracę jelit. Wzmacniają odporność, poprawiają działanie układu hormonalnego i mają działanie antyoksydacyjne, tym samym usuwając wolne rodniki i pomagając w zachowaniu młodego wyglądu. Warzywa są niskokaloryczne, ale za to syte (zwłaszcza strączkowe), z tego względu wyjątkowo dobrze sprawdzają się podczas redukcji masy ciała. 

Pij wodę zamiast słodkich napojów

Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne do zachowania zdrowia – reguluje ciśnienie krwi, usprawnia metabolizm i pomaga w koncentracji, a nawet obniża stres. Jednak słodzone napoje nie nawadniają tak dobrze, jak woda. Ponadto mają wiele kalorii, które lepiej spożytkować na bardziej odżywczym jedzeniu np. owocach.

Wybieraj pełnoziarniste produkty

Brązowe ryże, kasze, makarony to produkty mające wysoką zawartość witamin z grupy B i błonnika. W przeciwieństwie do produktów powstających z całkowicie oczyszczonej mąki, produkty pełnoziarniste zachowują wszystkie zawarte w zbożu minerały, nie tracąc ich w procesie obróbki.

ARTYKUŁ ZEWNĘTRZNY

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE