Wszystko o czosnku

Wszystko o czosnku

Warzywo niewielkie, ale bardzo wyraziste i aromatyczne. Nadaje się do zup, sosów, mięs, marynat. Posiada swoich przeciwników, ale także ogromną rzeszę ludzi, którzy nie wyobrażają sobie bez niego kuchni. Dzisiaj pod lupę bierzemy czosnek!

Właściwości czosnku

Czosnek zawiera w sobie bardzo dużo cennych składników: między innymi witaminę C, witaminy z grupy B, związki selenu, wapnia, fosforu, żelaza i magnezu. Ponadto wspomaga metabolizm tłuszczów obniżając poziom cholesterolu, a także obniża stężenie cukru we krwi. Ma działanie rozkurczowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwpasożytnicze. Jest także znany jako doskonały środek antybakteryjny dla naszego organizmu.

Czosnek lekarstwem na chorobę?

Większość z nas pamięta z dzieciństwa ‘magiczny napój’ na choroby, jakim było ciepłe mleko z czosnkiem. Czy to naprawdę działa? Jak najbardziej. Czosnek zachowuje się bowiem jak naturalny antybiotyk – niszczy bakterie w naszym układzie pokarmowym i oddechowym. A więc: czosnek odstrasza nie tylko wampiry, ale i bakterie! 🙂

Ważna uwaga! Czosnek zachowuje wszystkie swoje cenne właściwości jedynie w świeżej postaci. Smażony, pieczony, gotowany czy marynowany traci sporo swoich wartości.

Czy wszyscy mogą go jeść?

Ryzyko wystąpienia alergii w przypadku czosnku jest bardzo wysokie. Jest silnym alergenem, więc jeśli ktoś jest na niego uczulony, to bezwzględnie powinien się go wystrzegać w swojej diecie. Innymi przeciwskazaniami do jedzenia (zwłaszcza świeżego) czosnku są: nieżyty jelit i żołądka, skłonność do niskiego ciśnienia krwi (ponieważ dzięki swoim właściwościom dodatkowo je obniża) oraz okres karmienia piersią. Ze względu na bardzo intensywny aromat z ilością czosnku trzeba także uważać gotując potrawy dla dzieci.

Sposoby dodawania czosnku do potraw

Czosnek potrafi doskonale podkreślić smak dań, trzeba jednak uważać, by jego aromat nie dominował. Czosnek jak mało które warzywo nadaje się praktycznie do każdego typu dań: mięs, ryb, owoców morza, zup, sałatek i sosów.

Do dań smażonych można go dodawać na trzy sposoby. Każdy z nich odpowiada coraz silniej wyczuwalnemu w potrawie aromatowi:

1. Łagodny smak – używamy całego ząbka, który przed wrzuceniem na patelnię czy do garnka lekko rozgniatamy płaską częścią noża. Jeśli chcemy, by posmak czosnku był naprawdę bardzo subtelny, wyjmijmy go z potrawy po paru minutach.

2. Średnio intensywny smak – kroimy ząbek w jak najcieńsze plasterki, które następnie smażymy na niewielkim ogniu. Bardzo ważne jest tu pilnowanie, by go nie przypalić. Jeśli do tego dopuścimy, cała potrawa nabierze niedobrego, gorzkiego posmaku.

3. Bardzo intensywny aromat – siekamy ząbek drobno i powoli smażymy tak, by rozpłynął się w jedzeniu. Wyciskarki do czosnku bardzo ułatwią tutaj życie, jednak pamiętajmy, że po wyciśnięciu spora część czosnku i jego soków zostanie pomiędzy oczkami, przez co nie wykorzystamy w pełni całego ząbka. Lepiej poświęcić parę minut więcej i posiekać go nożem.

Na koniec jeszcze drobna uwaga: ani czosnek granulowany, ani żadna mieszanka przypraw, która ma w swoim składzie czosnek, nie zastąpią nam świeżego warzywa. Tylko ten w „czystej postaci” da nam tak pożądany, charakterystyczny aromat.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Algi: właściwości i zastosowanie
Olej Konopny: dlaczego warto go używać?
Pomidory: właściwości odżywcze
Dieta Przy Karmieniu Piersią: zdrowa i różnorodna
Dieta Na Jesień: zadbaj o swoje zdrowie