Witamina D a absorpcja wapnia

Witamina D a absorpcja wapnia

Jednak w prawidłowo zbilansowanej diecie należy pamiętać także o witaminie D.

Prawidłowa absorpcja wapnia

Wchłanianie wapnia odbywa się głównie w jelicie cienkim. Aby proces przebiegał prawidłowo, niezbędna jest obecność związków, które transportują pierwiastek z jelita do krwi. To właśnie witamina D jest głównym nośnikiem wapnia, bez jej odpowiedniej podaży proces nie może przebiegać prawidłowo. Dlatego mimo stosowania diety bogatej w wapń, zapominając o witaminie D, można nabawić się niedoborów.

Słońce – najlepsze źródło

Organizm człowieka samodzielnie potrafi produkować witaminę D. Jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Aby ilość witaminy była dostateczna, należy każdego dnia wystawiać ciało na słońce przez minimum 15 minut w godzinach 10-15, mieć odkryte 18% ciała i nie mieć w tym czasie nałożonych filtrów UVB. Jednak w Polsce dostateczne nasłonecznienie występuje tylko w okresie od maja do sierpnia. W pozostałych miesiącach należy szukać alternatywnych źródeł witaminy w pożywieniu lub suplementach diety.

Gdzie znaleźć witaminę D?

Witamina D w istotnej dietetycznie ilości występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych. Są to głównie tłuste ryby morskie, jak szproty, śledzie, sardynki, a także tran (tłuszcz rybi). Witaminę znajdziemy również w żółtkach jaj czy mleku. Ryby nie są zbyt często spotykane w diecie Polaków, dlatego sporo osób cierpi na niedobory witaminy D. Problem szczególnie dotyka osób, które nie spożywają produktów pochodzenia odzwierzęcego (weganie). Dlatego powszechnie zalecana jest suplementacja
 

Jaki preparat wybrać?

W przeciwieństwie do źródeł pokarmowych wit. D, źródła wapnia (nabiał) są popularne i ogólnodostępne. Jednak dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest na tyle duże, że warto go dodatkowo suplementować. W sprzedaży dostępne są preparaty na bazie węglanu wapnia, które dodatkowo wzbogacone są o wit. D. Osoby stosujące taki suplement mogą mieć pewność, że absorpcja wapnia będzie przebiegać prawidłowo.

Więcej o suplementacji wapnia oraz witaminy D3 przeczytasz na stronie www.vitrumcalcium.pl
 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Wkładki Przeciwpotne: czy warto je kupić?
Frytki: zrób je sam w swojej kuchni
Lawenda W Domu: właściwości i zastosowanie
Eeg Biofeedback: zdobądź sprawność astronauty
Powiększanie Biustu: jeden z najbardziej popularnych zabiegów medycyny estetycznej
Masaż: czy pomoże na ból głowy?