Popołudniowa drzemka – czy na pewno dla wszystkich?

Popołudniowa drzemka – czy na pewno dla wszystkich?

Zegar biologiczny przestawia pory czuwania i snu według określonego rytmu. Niezależnie od tego, czy w nocy śpimy dobrze czy źle, zawsze między 14 a 16 rośnie poziom senności. Właśnie w tym czasie ulegają osłabieniu wszystkie funkcje poznawcze. Popełniamy więcej błędów, pracujemy wolniej i mniej efektywnie.

Cierpisz na bezsenność? Drzemka nie jest rozwiązaniem

Do regularnego drzemania w ciągu dnia przyznało się 30% Polaków. Gdy praca to uniemożliwia, ta grupa ludzi jest przemęczona. Warto pozwolić pracownikowi odpocząć, ponieważ zdecydowanie wpłynie to na jakość wykonywanej pracy.

Niepokój może wzbudzać nadmierna senność w innych godzinach w ciągu dnia. Może to być zwiastun różnych dolegliwości. Paradokslanie, bezsenność przyczynia się do nadmiernej senności. Szczególnie na początku choroby osoby niewysypiające się w nocy odczuwają senność w ciągu dnia.

Właśnie pacjentom chorującym na bezsenność zdecydowanie zabrania się drzemek. Jeżeli pacjent z bezsennością zdrzemnie się w ciągu dnia, zabiera sobie godziny ze snu nocnego, przez co rano budzi się jeszcze bardziej niewyspany. Wzmaga to senność w ciągu dnia, a z czasem może prowadzić do odwrócenia rytmu okołodobowego – twierdzi specjalista od leczenia bezsenności, dr Michał Skalski, i dodaje: – Drzemki są zakazane przez pierwsze kilka do kilkunastu tygodni leczenia. Radzimy, aby senność w ciągu dnia pokonać (…). Później, w trakcie leczenia, kiedy stan pacjenta się poprawia, dopuszczamy kontrolowane drzemki trwające ok. 15 – 20 minut.

Niedobór snu nocnego może być także wynikiem spłycenia snu. Klasycznym przykładem są zaburzenia oddychania oraz zaburzenia ruchowe podczas snu. Pacjent musi się zmagać z utrudnieniami w nocy, zamiast spać głębokim, wolnofalowym snem. Sen jest przez te dolegliwości spłycony i człowiek mimo przespania 8 – 10 godzin może czuć się zmęczony, niewyspany – twierdzi dr Skalski.

Na nadmierną senność w ciągu dnia mogą mieć wpływ inne choroby, które oddziałują na poziom cukru czy ciśnienia. Sprawiają, że zwiększa się poczucie zmęczenia.

Źródło: na podstawie wypowiedzi dr Michała Skalskiego dla portalu www.nabezsennosc.pl

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Grzybica Paznokci: wylecz ją laserem
Cienie Pod Oczami: jak się ich pozbyć?
Potrawy Z Zielonymi Warzywami: sprzawdź przepisy
Grzybobranie: zasady
Parzenie Herbaty: rytuał, który warto kultywować
Hurtownia Wina: dlaczego warto tam kupować