Pokarmy powodujące wzdęcia

Pokarmy powodujące wzdęcia

Wzdęcia mogą pojawić się w najmniej oczekiwanym momencie i całkiem zepsuć nam samopoczucie – szczególnie, jeśli wystąpią na przykład w dniu naszego ślubu czy innej ważnej uroczystości. Choć każdy organizm reaguje na konkretne produkty inaczej, dla pewności warto już kilkanaście dni przed oczekiwanym wydarzeniem wyeliminować z diety pokarmy, które mogą powodować wzdęty brzuch.

Fasola, brokuły, kapusta, brukselka, kalafior

Zawierają cukry nieprzyswajane przez organizm – do ich rozkładu niezbędne są bakterie jelitowe, których aktywność powoduje powstawanie gazów.

Alkohol

Spowalnia trawienie i, podobnie jak wymienione wyżej warzywa, zawiera cukry nieprzyswajane przez organizm. Szczególnie szkodliwe dla naszego układu trawiennego jest piwo.

Tłuste i smażone potrawy

Z oczywistego powodu – są ciężkostrawne i nasz organizm długo musi pracować nad ich rozkładem.

Napoje gazowane

Zawarty w nich dwutlenek węgla powoduje powstawanie gazów i pozostawia nas z niemiłym uczuciem pełności.

Przetwory mleczne

Bogate są w laktozę, która jest ciężko przyswajalna przez organizm. U osób cierpiących na nietolerancję laktozy mogą wywołać nawet silne bóle brzucha i biegunki.

Guma do żucia

Mimo że nie spożywamy jej w ścisłym tego słowa znaczeniu, już samo jej żucie powoduje, że do naszego układu trawiennego dostają się ukryte w niej cukry. Oprócz tego, kiedy żujemy gumę, to częściej przełykamy ślinę, dostarczając sobie tym samym nadwyżkę powietrza, która „rozpycha” żołądek i powoduje wzdęcia.

Brzoskwinie, jabłka, gruszki

Zawierają sorbitol, który – spożywany w zbyt dużych ilościach – jest częstą przyczyną wzdęć.

Pamiętaj!

Aby uniknąć wzdęć, należy pić jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej, jeść posiłki w odpowiedniej temperaturze (umiarkowanie ciepłe), a po każdym większym posiłku warto się trochę poruszać – chociażby wybrać na spacer. To pobudzi układ trawienny do pracy i zlikwiduje uczucie ciężkości.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Jak Przejść Na Wegetarianizm: przydatne wskazówki
Probiotyki W Jogurtach: co powinniśmy wiedzieć?
Environmental Working Group: jak wybierać owoce i warzywa
Oleje Roślinne: warto po nie sięgać
Ostropest: właściwości i zastosowanie
Weganizm: zalety diety wegańskiej