Pilates – aktywność dla każdego

Pilates – aktywność dla każdego

Pilates to zestaw ćwiczeń, którego nazwa została zaczerpnięta od nazwiska twórcy – żyjącego na przełomie XIX i XX wieku, niemieckiego sportowca – Josepha Pilatesa. Pierwotnie, szukał on nieinwazyjnej metody ćwiczeń odpowiedniej dla osób poddawanych rehabilitacji, jednak stworzony przez niego trening, stopniowo zyskiwał popularność także w kręgu osób zupełnie zdrowych, którym po prostu sprawiał radość. Największą popularność metodzie Pilatesa przyniosła jednak emigracja do Stanów Zjednoczonych, gdzie, z poznaną tam żoną – pielęgniarką, założyli szkołę gimnastyki, opartą na swojej nowatorskiej metodzie. W ten sposób, małżonkowie wykształcili wielu „uczniów”, którzy spopularyzowali ich zestaw ćwiczeń niemal na całym świecie.

Na czym polega pilates?

Jest to spokojny trening całego ciała, podczas którego nacisk kładziemy na jakość ruchów, a nie na ilość powtórzeń. W ramach treningu wykonujemy ćwiczenia inspirowane baletem, gimnastyką izometryczną oraz jogą, jednak bez jej płaszczyzny duchowej. Dokładne, wykonywane podczas treningu ruchy, mają za zadanie na zmianę – spinać i rozluźniać mięśnie, co skutkuje lepszym wyglądem oraz poprawą elastyczności i równowagi ciała. Najważniejsza podczas ćwiczeń jest jednak koncentracja na ich dokładnym wykonywaniu oraz kontrola prawidłowego – nabieranego z użyciem przepony – oddechu.

Jakie korzyści płyną z uprawiania pilatesu?

  • modelujemy ciało i tracimy kalorie,
  • żegnamy bóle kręgosłupa,
  • uczymy się prawidłowego sposobu oddychania,
  • zwiększamy elastyczność ciała,
  • zyskujemy świadomość własnego ciała,
  • zwiększamy koordynację ruchową,
  • zwiększamy siłę mięśni.

Czy ta metoda jest dla mnie odpowiednia?

Pilates jest polecany niemal wszystkim, niezależnie od wieku, stanu zaawansowania, czy kondycji fizycznej. Spokojnie mogą go uprawiać osoby, które dawno nie miały do czynienia ze sportem. Pilates polecany jest również osobom skarżącym się na bóle kręgosłupa, a także tym z widoczną nadwagą. Te wymagające skupienia ćwiczenia są pozbawione gwałtownych ruchów i podskoków, dlatego mogą je uprawiać nawet osoby z bólami stawów.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Trening W Pracy: 10 ćwiczeń
Ćwiczenie W Domu: tanie i skuteczne
Fitband: na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Ból Stawu: jak trenować z chorymi stawami
W jaki sposób Białko Konopne wpływa na rozwój i regenerację masy mięśniowej