Niedoceniana kolendra

Niedoceniana kolendra

Do naszego kraju dociera trend zdrowego żywienia – w Internecie można znaleźć coraz więcej stron na temat diet, dużą popularnością cieszy się ekożywność, coraz więcej pojawia się też restauracji, gdzie promowane jest zdrowe jedzenie. Bardzo często zapominamy jednak, jak wiele składników odżywczych mają zioła.

Właściwości godne pozazdroszczenia

Jeżeli mówimy o kolendrze, używane są głównie liście oraz nasiona. Zioło to jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, jest również bogate w minerały, takie jak potas sód i wapń, oraz witaminy z grupy B i witaminę C. Właściwości lecznicze kolendry wykorzystywali starożytni Egipcjanie, Grecy oraz Chińczycy. Roślina ta ma doskonały wpływ na nasz system trawienny. Substancje zawarte w kolendrze mają właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne. Działają także rozkurczowo. Dodawanie zioła do potraw powoduje pobudzenie apetytu oraz niweluje nadkwasowość żołądka. Właściwości pobudzające układ trawienny są wykorzystywane m.in. w leczeniu anoreksji.

Kolendra jest także składnikiem wielu leków przeciwreumatycznych, pomaga również leczyć alergie – a do dzięki Wysokiej zawartości bioflawonoidów. Warto pamiętać, by wprowadzić kolendrę do naszej diety, jeśli mamy wysoki poziom cholesterolu – zmniejszenie jego poziomu we krwi spowoduje wysoka zawartość kwasów omega-6 w nasionach kolendry. Zioło zawiera także dużo żelaza, dlatego dobrze jest dodawać kolendrę do potraw, jeśli borykamy się z anemią. Ponadto, dzięki właściwościom antyseptycznym, wspomaga nasz układ odpornościowy i pomaga leczyć schorzenia grzybiczne jamy ustnej. Może również zapobiegać chorobom infekcyjnym, takim jak zapalenie spojówek.

Obowiązkowy dodatek

Oprócz wspaniałego wpływu na nasze zdrowie nie można zapominać o walorach smakowych kolendry. Jest ona do dzisiaj ważnym składnikiem kuchni śródziemnomorskiej oraz Bliskiego Wschodu. To także jeden ze składników mieszanki curry. W kuchni wykorzystuje się przede wszystkim, przypominające natkę pietruszki liście kolendry – ich świeży smak doskonale komponuje się z rybami i owocami morza. Liście sprawdzą się też jako dodatek do sosów i dipów, a sałatkom nadadzą niepowtarzalny smak. To dobre rozwiązanie dla osób lubiących czosnek – kolendra doskonale poradzi sobie z jego “efektem ubocznym”, a to dlatego że ma właściwości odświeżające oddech. Jeśli natomiast przesadziliśmy z peperoni, zniweluje ostrość potrawy. W gotowaniu swoje miejsce mają także owoce kolendry – zarówno świeże, jak i suszone – które nadają potrawom ostro – korzenny smak. Dojrzałe owoce stosuje się jako dodatek do marynaty mięs, warzyw i ryb, a suszone dodaje się do potraw mięsnych oraz ciast.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Fit Catering: zbilansowana dieta na wyciągniecie ręki
Herbata Rooibos: właściwości zdrowotne
Mięta W Napojach: zdrowe orzeźwienie
Nietolerancja Laktozy: jakich produktów unikać?
Zdrowa Zupa: krem czy tradycyjna?
Owoce I Warzywa: ich rola w organizmie