Na żółto i na zielono

Na żółto i na zielono

Cukinia (lub kabaczek*) jest odmianą dyni, która w ostatnich latach coraz częściej gości w polskich i europejskich kuchniach. Do nas dotarła z Włoch i to właśnie z włoskiej zucchini wzięła się nasza cukinia. Cukinia ma wiele odmian, jednak na naszym rynku najczęściej stajemy przed wyborem pomiędzy cukinią żółtą i zieloną. Z „kulinarnego” punktu widzenia niewiele się od siebie różnią – cukinia żółta bywa nieco delikatniejsza w smaku od cukinii zielonej, a jej skórka może się szybciej rozgotowywać.

Mało kalorii i inne zalety

Cukinia posiada wiele cech, które czynią ją bardzo atrakcyjnym – nie tylko dla naszego zdrowia – warzywem. Ma bardzo mało kalorii – jedynie 16 w 100 gramach! Możemy więc spożywać ją bez większych wyrzutów sumienia. Ponadto jest bogata w potas, wapń, magnez oraz witaminy A, B1, B2, PP czy C.

Cukinia to jedno z niewielu warzyw, w których nie odkładają się metale ciężkie – co, razem z dużą zawartością wody, sprawia, że jest świetnym składnikiem diety oczyszczającej. Dzięki swoim właściwościom, jest również dużą pomocą w odkwaszaniu organizmu, co ważne jest szczególnie dla osób jedzących duże ilości mięsa, sera czy produktów pszennych. Cukinia jest także bardzo lekkostrawna, nie obciąża więc żołądka i nie musimy się obawiać jej „przedawkowania”.

Jak jeść cukinię?

Cukinię możemy przygotować na wiele różnych sposobów. Możemy ją ugotować, upiec, usmażyć (także na grillu), zrobić z niej zupę lub sos, a nawet – zjeść na surowo. Młodej cukinii nie musimy nawet obierać z łupy – wystarczy, że ją umyjemy i pokroimy na plasterki, i mamy gotową przekąskę. Starszą cukinię obieramy, niezależnie od sposobu, w jaki będziemy ją przygotowywać.

Co ciekawe – jadalne są także kwiaty cukinii! Nie dostaniemy ich raczej na typowym targu, ale jeśli sami uprawiamy to pyszne warzywo lub robi to ktoś z naszych znajomych, warto bliżej zaznajomić się z ich wartościami kulinarnymi.

Kilka pomysłów na potrawy z cukinią

Możliwości wykorzystania cukinii w naszym jadłospisie jest nieskończenie wiele – poniżej podpowiadamy jedynie kilka sposobów, w jakie możemy włączyć ją do codziennego menu.

  • Leczo
    To prawdopodobnie jedno z najpopularniejszych dań z cukinią w roli głównej. Na patelni podsmażamy cebulę, następnie dodajemy pokrojoną w kostkę cukinię, paprykę (najlepiej w więcej, niż jednym kolorze) oraz pomidory (świeże lub z puszki/kartonika). Całość doprawiamy solą, pieprzem i innymi ulubionymi przyprawami. Oczywiście leczo możemy urozmaicać na wiele różnych sposobów – to jedynie jego podstawowa wersja.
  • Bezmięsne kotlety
    Z cukinii możemy także przygotować swego rodzaju warzywnego schabowego. Cukinię kroimy w łódeczki lub krążki, wydrążamy miąższ, obtaczamy w jajku i bułce tartej i smażymy na rozgrzanym oleju lub oliwie.
  • Na grillu
    Cukinię możesz „wygrillować” na przykład na przekąskę lub razem z innymi warzywami.

Nie masz pomysłu na obiad? Najwyższy czas spróbować cukinii! Kwestia nazwy jest sporna – jedni uważają, że to to samo warzywo, którego nazwa różni się w zależności od regionu, inni, że to dwie różne odmiany dyni (kabaczek może mieć barwę od białej po zieloną, cukinia najczęściej zieloną). W tym artykule przyjmujemy nazwę „cukinia” także dla kabaczków, z tego względu, że w naszych sklepach najczęściej spotykamy się właśnie z nią.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

E-porady Dietetyczne: warto z nich korzystać?
Owoce I Warzywa: ich rola w organizmie
Dieta Pudełkowa: wspomaga zdrowy tryb życia
Rdestowiec Japoński: poznaj jego właściwości
Oleje Roślinne: warto po nie sięgać