Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Witamina D jest jedną z tych niezbędnych dla zdrowia substancji chemicznych, których niedobór odczuwa większość z nas. Żyjąc w krajach uprzemysłowionych i mając nieregularny dostęp do słońca, powinniśmy dbać o jej suplementację przynajmniej przez część roku.

Czym jest witamina D?

Witamina D (cholekalcyferol) to organiczny związek chemiczny, spełniający w praktyce funkcję prohormonu. Jest decydującym czynnikiem w wielu procesach zachodzących w organizmie, dlatego jej niedobór może mieć tak doniosłe konsekwencje dla ludzkiego zdrowia.

Zdecydowanie największy procent potrzebnej nam do prawidłowego funkcjonowania witaminy D pochodzi z biosyntezy w skórze. Nawet 80-100% pozyskujemy pod wpływem działania promieni słonecznych. Niedobory biorą się więc głównie z niewystarczającej ekspozycji skóry na słońce. Grożą nam i pogłębiają się w szczególności w miesiącach jesiennych i zimowych, ale także wiosną i latem, jeśli zbyt często jesteśmy zamknięci w biurach. Na zmniejszenie syntezy witaminy D w skórze wpływa również zanieczyszczenie powietrza czy używanie kremów z filtrami. Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Niedobór witaminy D – konsekwencje zdrowotne

Objawy niedoboru to głównie dolegliwości i zaburzenia ze strony układu kostnego, zwiększone ryzyko osteoporozy, a u młodzieży krzywicy. Nie3dostatek witaminy D skutkuje również rozwojem stanów depresyjnych, zmęczeniem i osłabieniem, obniża jakość snu czy zwiększa ryzyko infekcji oraz zachorowania na cukrzycę.

Witamina D w pożywieniu

Tylko niewielką ilość witaminy D (maksimum 20%) możemy pozyskać z diety. Zawierają ją m.in. tłuste ryby morskie, sery, jaja, masło. Zwiększenie ich podaży nie przyczyni się jednak w diametralnym stopniu do wzrostu stężenia kalcyferolu w organizmie.

Suplementacja witaminy D

W naszej strefie klimatycznej powinniśmy suplementować witaminę D przynajmniej przez część roku. Zaleca się jednak, aby przyjmować ją także w miesiącach bardziej słonecznych. Dawki witaminy D są ściśle określone dla każdej grupy wiekowej, począwszy od niemowląt. Można w dość prosty sposób ustalić również, o ile musimy zwiększyć dawkę w przypadku konkretnego niedoboru. Aby poznać stężenie kalcyferolu w organizmie, najlepiej wykonać badanie krwi w tym kierunku.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Witamina B3 (pp): funkcje, skutki niedoboru i przedawkowania
Potas: funkcje i skutki niedoboru
Witaminy I Minerały: ich korzystny wpływ na psychikę
Witamina D: dlaczego jest ważna?