Jak radzić sobie z bólami brzucha?

Jak radzić sobie z bólami brzucha?

W większości przypadków odpowiadają za niego skurcze mięśni gładkich. Przede wszystkim, zanim zaczniesz zastanawiać się nad sposobami leczenia, powinieneś ustalić, co stanowi przyczynę dolegliwości. Zamiast lekceważyć pierwsze oznaki świadczące o tym, że coś nie jest w porządku z organizmem, spróbuj dowiedzieć się, co może wywoływać ból.

Nie daj się bólowi!

Chociaż dawniej powiedzenie „boli mnie brzuch” sugerowało raczej wymówkę na przykład przed pójściem do szkoły, obecnie może być rzeczywistą reakcją na różnego rodzaju nieprawidłowości związane nie tylko z problemami układu pokarmowego.

Jak już wspomniano, znacząca część dolegliwości brzusznych wynika ze skurczów mięśni gładkich. Z ich powodu ból może doskwierać między innymi w przypadku przejedzenia, zdenerwowania, biegunki lub okresu. Ten typ ucisku pojawia się również podczas zaburzeń pracy jelit, nerek czy układu moczowego. Aby zapobiec takim bólom brzucha, warto sięgnąć po leki o właściwościach rozkurczowych, które, eliminując skurcze mięśni, likwidują przyczynę naszych utrapień.

Na tym jednak nie koniec. Poza rozwiązaniami farmakologicznymi można również zdecydować się na inne metody, wykorzystując przedmioty dostępne w każdym domu. Dobrym pomysłem będzie położenie na brzuchu termofora z ciepłą wodą, który, ogrzewając mięśnie gładkie, spowoduje ich rozluźnienie. Podobny efekt osiągniemy, decydując się na gorącą kąpiel. Możemy także pokusić się o delikatny masaż okolic brzucha, wykonując okrężne ruchy dłoni.

Zadbaj o brzuch

Poza działaniami doraźnymi, które sprawdzą się jedynie podczas wystąpienia bólu, warto poznać także te o charakterze profilaktycznym. Systematyczne stosowanie się do ich zaleceń pomoże ograniczyć nam poczucie dyskomfortu związane z bólem brzucha.

Pierwszym z nich będzie z pewnością zmiana diety. Nie od dziś wiadomo, że zdrowy brzuch to w głównej mierze zasługa tego, czym się odżywiamy. W miarę możliwości wyeliminujmy więc z diety produkty, które mogą powodować wzdęcia lub problemy z zaparciami. Dodatkowo wzbogaćmy nasze menu o owoce i warzywa zawierające błonnik, a także starajmy się wypijać dziennie co najmniej 2 litry wody.

Nie bez znaczenia będzie również aktywność fizyczna, na którą powinniśmy się zdecydować. Nie muszą to być ćwiczenia przeznaczone wyłącznie na brzuch, o ile nie chcemy dążyć do poprawienia jego kondycji. W zależności od ilości wolnego czasu, postarajmy się przeznaczyć kilka dni w tygodniu na to, by udać się na spacer lub wykonać serię ćwiczeń w domu czy na siłowni. Po upływie kilku tygodni regularnego wysiłku fizycznego powinniśmy spodziewać się pierwszych zauważalnych efektów w postaci wzmocnienia mięśni ciała oraz szczuplejszej sylwetki.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Solidny Ciśnieniomierz: jaki wybrać?
Fibromialgia: diagnoza i leczenie
Opryszczka: jak ją leczyć?
Fizykoterapia: najlepsze zabiegi
Hiv: choroba w ukryciu
Zespół Chronicznego Zmęczenia: sprawdź czy Ci dolega