Wegetarianizm – od czego zacząć?

Wegetarianizm – od czego zacząć?

Motywacje do porzucenia mięsa mogą być różne. Kwestie zdrowotne, aspekty moralne i ekologiczne, chęć wypróbowania czegoś nowego – jedna z nich lub wszystkie naraz coraz częściej skłaniają ludzi do wegetarianizmu. Jak zostać wegetarianinem bezboleśnie i z głową?

Rosnąca popularność wegetarianizmu

Bycie wegetarianinem oznacza kompletną rezygnację ze wszystkich rodzajów mięsa oraz ryb. Na świecie rośnie liczba wegetarian oraz wegan, ale przybywa też osób, które ograniczają udział mięsa w swojej diecie. Czym i jak je zastąpić? Jak przejść na wegetarianizm?

Otwórz się na inne smaki

Bez mięsa da się żyć i jeść smacznie. Mit diety wegetariańskiej oznaczającej niedobory i jedzenie tylko sałaty jest już raczej nieaktualny. Z roślin da się przyrządzić naprawdę pyszne dania, a niektóre z nich z powodzeniem naśladują swoje mięsne wersje. W sklepach znajdziesz ich coraz więcej – wege mielone, bezmięsne burgery, wędlinę czy kiełbaski roślinne. Zanim jednak je kupisz, obejrzyj skład – te produkty, tak samo jak inne przetworzone jedzenie, mogą zawierać chemię i konserwanty. Postaw na proste produkty roślinne i wspomóż się nabiałem. Podstawa to świeże warzywa.

Produkty, które pomogą Ci wyczarować smakowity i aromatyczny posiłek bezmięsny to:

  • przyprawy (w szczególności orientalne, ale też rodzime zioła)
  • wyraziste sosy, np. sojowy, włoskie pesto
  • rośliny strączkowe – idealne do dań jednogarnkowych
  • grzyby – głównie pieczarki zwykłe i portobello
  • awokado
  • orzechy
  • suszone owoce
  • dobrej jakości nabiał i jaja, o ile z nich też nie rezygnujesz
  • kasze i ziarna

Wyzwanie – dzień, tydzień lub miesiąc bez mięsa

Jeśli bardzo lubisz mięso lub kompletnie nie znasz się na kuchni wegetariańskiej, zmiany wprowadzaj stopniowo. Możesz zacząć od dwóch lub trzech dni wegetariańskich w tygodniu. Potem podziel miesiąc na tygodnie, w których jesz, i w których nie jesz mięsa. Popularne są też bezmięsne wyzwania 30-dniowe.

Poczytaj o tym!

Mięso zawiera potrzebne żelazo, wapń i aminokwasy. Ryby to źródło kwasów omega. Rezygnując z tych produktów, musisz wiedzieć, gdzie znaleźć ich alternatywne źródło. Aby się dowiedzieć, sięgnij po dobrą lekturę na temat diety wegetariańskiej.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Przepisy Na Zdrowe Przekąski: poznaj 8 naszych propozycji
Potrawy Na Wigilię: nie tylko karp
Cukinia: właściwości odżywcze
Biała Czekolada: właściwości i sposób powstawania
Owsianka: co do niej dodać?