Falafel – kultowy fast food nie tylko dla bezmięsnych

Falafel – kultowy fast food nie tylko dla bezmięsnych

W Polsce możemy skosztować go głównie w barach szybkiej obsługi, lokalach z kebabem lub w knajpach z jedzeniem wegetariańskim. Ten pyszny roślinny przysmak może podbić zarówno serce roślinożercy, jak i mięsożercy. Ma poza tym bardzo długą historię i tradycję serwowania.

Falafel zamiast kebaba

Falafel to danie pochodzące z Egiptu, z czasem rozpowszechnione w rejonie całego Bliskiego Wschodu, a dziś popularne niemal wszędzie na świecie. Choć dokładna historia powstania falafli nie jest pewna, wiadomo przynajmniej tyle, że początkowo wytwarzano je z fasoli fava. Później fasolę zastąpiono jednak bardziej dostępną ciecierzycą, a falafel zaczęto jadać i podawać wraz z pitą lub innym rodzajami pieczywa, zależnie od regionu.

W ten sposób stał się klasycznym fast foodem kuchni arabskiej, sprzedawanym jako przydrożne, szybkie jedzenie w wielu krajach. W Egipcie nadal przygotowuje się go na bazie fasoli fava. Jest wprost doskonałym zamiennikiem kebaba czy innych fast foodów z dodatkiem mięsa.

Czym są falafle?

Najprościej mówiąc, falafel to zmielona ciecierzyca z dodatkiem przypraw, smażona w formie kulek lub małych klopsików. Oprócz wspomnianego pieczywa, kuleczki można podawać z hummusem czy sałatką wzbogaconą o świeże zioła, takie mięta czy pietruszka.

Czy falafel jest zdrowy?

Falafel jako potrawa z ciecierzycy stanowi bardzo dobre źródło białka, witamin z grupy B, fosforu, cynku, wapnia czy potasu. W przeciwieństwie do mięsnych fast foodów, nie zawiera tłuszczów nasyconych, nie jest też daniem wysoko przetworzonym. Dostarcza nam za to błonnika i jest bardzo sycący, dzięki czemu może nam pomóc utrzymać prawidłową wagę i zgrabną sylwetkę.
O tym, czy rzeczywiście tak będzie, zadecyduje też dobór dodatków. Falafel serwowany z sosami i pieczywem dostarczy nam z pewnością więcej kalorii, niż falafel w towarzystwie świeżej, ziołowej sałatki.

Jak samodzielnie przyrządzić falafel?

Domowy falafel jest daniem prostym i mało wymagającym, pod warunkiem, że dostosujemy się do kilku ważnych wskazówek. Po pierwsze, ciecierzycę na falafle warto kupić suchą i samodzielnie namoczyć. Danie na bazie cieciorki z puszki nie będzie tak udane, a struktura klopsików może nas zawieść.

Do masy ciecierzycowej nie dodejmy poza tym mąki i zbyt dużej ilości warzyw – cebulka, czosnek i pietruszka w zupełności wystarczą. Falafel nie obejdzie się raczej bez dodatku aromatycznych przypraw, takich jak kumin, odrobina chili, cynamon, kardamon czy kolendra.

Falafel – przepis

Namoczoną przez noc cieciorkę odcedzamy i mielimy wraz z dodatkiem pojedynczej cebuli, dwóch ząbków czosnku, kilku łyżek natki pietruszki oraz orientalnych przypraw. Na tym etapie dodajemy również sól oraz pół łyżeczki sody oczyszczonej, dzięki której klopsiki szybciej się usmażą i będą bardziej chrupiące.
Masa powinna być jednolita, a formowane kulki nie mogą się rozpadać. Nieduże klopsiki kładziemy na patelni z dość grubą warstwą rozgrzanego oleju i smażymy kilka minut z obu stron.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Makaron Ze Szpinakiem: niskokaloryczny przepis
Makaron Z łososiem: pysznie i zdrowo
Zupa Koperkowa: pyszna i niskokaloryczna
Obiady Domowe: dania jak u mamy
Kalafior Z Sosem: przepis na obiad
Tarta Z Brokułami: idealna propozycja na obiad