Właściwa dieta i nawodnienie – niezawodne sposoby na dobrą kondycję oczu

Właściwa dieta i nawodnienie – niezawodne sposoby na dobrą kondycję oczu

Składniki odżywcze dostarczane wraz z pożywieniem oraz odpowiednia ilość wypijanych dziennie płynów to wraz z codzienną dawką aktywności podstawa dobrej kondycji organizmu. Witaminy i sole mineralne są też niezbędne dla zdrowia oczu. Dowiedz się, co jeść, by o nie zadbać, i dlaczego tak ważne jest prawidłowe nawodnienie.

Jakich witamin i soli mineralnych potrzebują nasze oczy?

Witaminy i inne składniki odżywcze najistotniejsze dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku to witaminy A, D, C i E, witaminy z grupy B, oraz cynk, selen, kwasy omega-3 i luteina. Zbyt mała ilość tych składników w diecie może przyczyniać się do problemów z wyraźnym widzeniem, suchości oczu spowodowanej małą ilością lub nieprawidłowym składem filmu łzowego, może też powodować światłowstręt, bóle oczu oraz ich zaczerwienienie.

Dieta dla dobrej kondycji oczu powinna być zgodna z wytycznymi piramidy żywieniowej [1]. Warto uwzględnić w niej ryby morskie, owoce morza, oleje roślinne, orzechy, pestki słonecznika i migdały – produkty zasobne w kwasy omega-3 i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Orzechy, żółty ser, jaja i wątróbka to dobre źródła m.in. cynku. Witaminy z grupy B dostarczymy organizmowi, jedząc kasze, pełnoziarniste pieczywo i brązowy ryż. Marchew, szpinak, dynia, jarmuż, mango oraz żółtka jaj zawierają sporo witaminy

A, zaś wszystkie owoce i warzywa to bogactwo cennej witaminy C. Aby dostarczyć organizmowi witaminę D, jedzmy ryby morskie, nie unikajmy też światła słonecznego. Oczywiście, podczas przebywania na słońcu należy chronić oczy, nosząc okulary z filtrem UV [2].

Dlaczego tak ważne jest nawodnienie organizmu?

Prawidłowy poziom nawodnienia jest niezbędny dla gospodarki elektrolitowej i ważnych funkcji życiowych. Nasz organizm w większości składa się z wody, którą tracimy m.in. przez pocenie się i transpirację (parowanie). Jeśli nie uzupełniamy jej wraz z wypijanymi dziennie płynami, spada ciśnienie osmotyczne w tkankach, co prowadzi do zaburzeń elektrolitowych.

Niedobór wody w organizmie niekorzystnie działa także na oczy, powodując mniejszą produkcję filmu łzowego i wysychanie powierzchni oka. To niebezpieczna sytuacja, ponieważ film łzowy nie tylko chroni oczy przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi i nawilża oraz oczyszcza je, ale także odżywia i dotlenia rogówkę [3]. Zespół suchego oka może w konsekwencji doprowadzić do znacznego pogorszenia wzroku, dlatego warto mu przeciwdziałać.

Dziennie powinniśmy pić przynajmniej 1,5-2 litry płynów, najlepiej wody mineralnej bez sztucznych dodatków smakowych. Unikajmy napojów z wysoką zawartością cukru, który w nadmiarze jest niekorzystny dla organizmu, szkodzi też oczom [4].

Kiedy i jakie przyjmować suplementy dla dobrej kondycji oczu?

Suplementy nie zastąpią zdrowej diety, ale mogą stanowić jej uzupełnienie, gdy z jakiegoś powodu podaż składników odżywczych jest mniejsza, na przykład gdy stosujemy dietę eliminacyjną [5]. Dla dobrej kondycji oczu sprawdzi się na przykład Ocuvite Complete z witaminami C i E, cynkiem, kwasami omega-3, luteiną i zeaksatyną. Przy zespole suchego oka zaleca się wówczas dodatkowo stosować krople nawilżające do oczu.

Bibliografia:

  1. W: Gawęcki J., Roszkowski W. (ed.). ywienie człowieka a zdrowie publiczneŻ. PWN, Warszawa 2009: 313-328.
  2. https://www.szkla.com/poradnik_10-sposobow-jak-dbac-o-oczy.html
  3. Lens A., Nemeth S.C., Bedford J. K. Anatomia i fizjologia narządu wzroku. Misiuk-Hojło M. (red.), Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.
  4. Józef Kotwas, Składniki pokarmowe wpływające na stan narządu wzroku, Opta Therapy, ol. 4/Nr 2(14)/2017 (s. 117-120).
  5. Brzozowska A, Olędzka A. Suplementacja diety jako droga do poprawy stanu odżywienia i stanu zdrowia ludności.

ARTYKUŁ ZEWNĘTRZNY

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Szpinak: dlaczego warto go jeść?
Ksylitol: naturalny i zdrowy
Potrawy Na Wigilię: nie tylko karp
Herbata Rooibos: właściwości zdrowotne
Oleje: ich znaczenie w diecie człowieka
Porzeczki I Agrest: właściwości