Dieta 8 godzin – hit czy kit?

Dieta 8 godzin – hit czy kit?

Dieta 8-godzinna to plan żywienia skomponowany przez Davida Zinczenko – amatora zdrowego stylu życia, pochodzącego z Ukrainy. Program ten czerpie z wielu naukowych teorii, a także z tradycji postu, pojawiającej się w wielu kulturach i religiach. Dieta polega na tym, że pokarm dostarczamy sobie jedynie przez 8 godzin spośród całej doby, pozostałych zaś 16 godzin przeznaczając na regenerację organizmu i pozbycie się z niego toksyn przez… głodówkę.

Zasady diety

Oprócz godzin postnych, czas, gdy można jeść, nie jest ułożony zbyt restrykcyjnie. Można bowiem jeść to, na co ma się ochotę, wliczając w to nawet słodkie przekąski, czy tłuste mięso, jednak pamiętając o tym, aby robić to sporadycznie i oczywiście z umiarem, stawiając raczej na zdrową żywność.

W diecie 8-godzinnej ważniejsze od tego co jemy jest to kiedy jemy. Istotne bowiem, aby jeść jedynie przez 8 „dozwolonych” godzin, a później pozwalać sobie już tylko na picie niegazowanej wody. W skrócie, zasady diety 8 godzinnej wyglądają więc następująco:

  • jesz przez 8 godzin; przez pozostałych 16 nie możesz zjeść ani kęsa (pijesz tylko wodę),
  • w trakcie 8 godzin jesz często,
  • dużo pijesz, zarówno w trakcie 8 godzin jedzenia, jak i podczas 16 godzin postu – woda, to bardzo istotny składnik tej diety,
  • jesz „opóźnione” śniadania – autor diety przekonuje, aby opóźniać moment zjedzenia śniadania, a zaraz po przebudzeniu wypić kawę lub herbatę, ewentualnie szklankę wody,
  • nie podjadasz w trakcie 16 godzin postu – jeśli będziesz podjadać, cała dieta straci sens,
  • ćwiczysz 8 minut dziennie – ma to pomóc w spalaniu tkanki tłuszczowej.

Jak to działa?

Według autora i zwolenników diety, przez wynalazek elektryczności i przedłużenie dnia człowieka, wpadliśmy w nienaturalny dla naszego organizmu rytm jedzenia przez niemal cały dzień, aż do czasu położenia się spać. Według autora diety, taki sposób żywienia jest zgubny dla współczesnych ludzi – organizm ma bowiem za mało czasu na regenerację i pozbycie się szkodliwych produktów przemiany materii i toksyn, przez które tyjemy. Według założeń diety, zwiększenie czasu na regenerację organizmu ma umożliwić jego „odtrucie” i dokładne spalenie wszystkich przyswojonych przez 8 godzin kalorii, co będzie skutkowało spadkiem wagi.

Jakie są efekty diety?

Zwolennicy programu zapewniają, że największy spadek wagi – 5 kg mniej odnosi się już po pierwszym tygodniu diety. Później chudniemy nieco wolniej, a końcowy efekt to kwestia indywidualna, choć zdarza się, że w miesiąc można zgubić nawet ok 10 kg.

Zalety, wady i ostrzeżnia dotyczące diety 8 godzin

Zalety diety:

  • skuteczność – zwolennicy diety i osoby, które ją odbyły przekonują, że rzeczywiście można na niej sporo schudnąć,
  • cena – dieta jest tania, nie trzeba kupować wymyślnych i drogich produktów żywieniowych, można jeść to, co zwykle.

Wady diety:

  • trudność stosowania – możliwość jedzenia jedynie przez 8 godzin dziennie nie jest zbyt komfortowym rozwiązaniem dla osób pracujących lub uczących się, których często przez ok. 10 h lub więcej nie ma w domu,
  • możliwy efekt jo-jo – jeśli nawet zgubimy zbędne kilogramy, wracając do „normalnego” trybu żywienia, możemy powrócić też do dawnej wagi lub, co gorsza, jeszcze przytyć,
  • niejednoznaczność– nie można do końca rozstrzygnąć, czy dieta jest aby na pewno korzystna dla organizmu. Niektórzy specjaliści twierdzą bowiem, że taki sposób żywienia jest dla organizmu bardzo zdrowy i rzeczywiście pozwala mu na uwolnienie od toksyn, inni natomiast kontestują ideę opóźnionych śniadań, jakie zaleca Zinczenko, zarzucając mu też propagowanie nieracjonalnego – objętego zbyt dużymi przerwami czasowymi, sposobu odżywiania.

Wątpliwej reputacji jest także 8 minutowy trening. Kilka minut ruchu dziennie to bowiem za mało, aby mieć zgrabne i zdrowe ciało, choć na pewno, taki „mało inwazyjny” sposób aktywności fizycznej, znajdzie też wielu zwolenników.

Czy warto więc stosować dietę 8 godzin? Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, stwierdzamy, że decyzja zależy już chyba wyłącznie od woli osoby, która chce zrzucić zbędne kilogramy.

Ostrzeżenia przed zastosowaniem diety:

Efekty diety są kwestią indywidualną, uzależnioną od organizmu osoby stosującej dietę. W związku z tym, przed zastosowaniem każdej diety, także i tej, najpierw skonsultuj się z lekarzem, aby dowiedzieć się, czy zaprezentowany program żywieniowy jest dla Ciebie odpowiedni.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Aplikacje Dla Zdrowia: przykłady
Rodzaje Kawy: dowiedz się więcej o kawie
Sen: komfort przede wszystkim
Chleb Z Supermarketu: czy warto go kupować?