Czereśnie – źródło zdrowia i młodości

Czereśnie – źródło zdrowia i młodości

Czereśnie są niezaprzeczalnym zwiastunem wakacji. Pojawiają się wraz z początkiem czerwca, a w „wersji surowej” znikają pod koniec lipca. Później możemy się jednak rozkoszować przygotowanymi z nich przetworami, np. konfiturami, czy kompotem. Jednak w okresie, gdy możemy po nie sięgnąć powinniśmy to robić jak najczęściej. Dlaczego? Ze względu na ich pyszny smak, niską kaloryczność (100 g czereśni to tylko 60 kcal) oraz – mnogość walorów zdrowotnych i upiększających. Co konkretnie zawierają te czerwone owoce?

Witaminy

Czereśnie zawierają wiele witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, C oraz K. Witamina A korzystnie wpływa na narząd wzroku, witaminy z grupy B działają m.in. na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a B5 chroni przed nadmiarem kwasu moczowego we krwi, który prowadzi do powstawania artretyzmu. Witamina C zawarta w czereśniach, pozwoli nam oczyścić organizm z toksyn, a witamina K pomoże zapobiec wielu nowotworom, m.in. raka piersi, jajnika, żołądka, czy wątroby.

Składniki mineralne

Czereśnie obfitują w korzystne dla naszego zdrowia składniki odżywcze, takie jak:

  • potas – ma korzystny wpływ na pracę nerek i serca, jego niedobór może powodować osłabienie mięśni i całego organizmu, a także kłopoty z sercem;
  • wapń – pomaga w utrzymaniu zdrowych, mocnych kości oraz bierze udział w procesie krzepnięcia krwi;
  • jod – człowiek nie może bez niego funkcjonować, to on umożliwia bowiem tarczycy produkcję związków chemicznych, bez których niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie komórek;
  • żelazo – dzięki jedzeniu czereśni, możemy w naturalny sposób wyrównać jego poziom. Niedobory żelaza mogą powstawać z wielu przyczyn, m.in. wskutek złego odżywiania oraz częstych lub obfitych krwawień, np. menstruacyjnych. Brak wystraczającej ilości żelaza w organizmie może skutkować brakiem energii, zmęczeniem, drażliwością, niemożnością koncentracji, zaburzeniami pamięci, zawrotami głowy, czy brakiem apetytu;
  • magnez – jego niedobór powoduje wypadanie włosów lub kołatanie serca. Organizm często też sygnalizuje brak magnezu poprzez drganie powieki;
  • fosfor – niedobór tego pierwiastka, nazywany fosfatemią, prowadzi do zaburzeń w pracy niektórych narządów, m.in. serca i nerek. Zbyt mała ilość fosforu we krwi prowadzi też do rozwijania się osteoporozy;
  • cynk – niedobór tego pierwiastka skutkuje m.in. niedokrwistością, problemami z gojeniem ran, czy wypadaniem włosów; jego niedobór może też prowadzić do miażdżycy,
  • pektyny – to zdrowe węglowodany zaliczane do rozpuszczalnych w wodzie elementów błonnika, które korzystnie wpływają na perystaltykę jelit, pomagają organizmowi w walce z nadwagą, czy wspomagają redukcję „złego cholesterolu”;
  • flawonoidy – dzięki tym zawartym w czereśniach związkom chemicznym, nasza skóra na długo zachowa młody wygląd, działają one bowiem przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie, korzystnie wpływają też na układ krwionośny. Według niektórych lekarzy, flawonoidy wykazują też działanie antykancerogenne.

Korzyści spożywania czereśni

  • zwiększenie odporności organizmu,
  • wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • oczyszczenie organizmu z kwasu moczowego, co zapobiega powstawaniu artretyzmu,
  • przeciwdziałanie atakom wolnych rodników,
  • polepszenie stanu skóry, jej dłuższą młodość,
  • wzrost energii,
  • uczucie sytości,
  • dostarczenie wielu witamin i składników odżywczych w małej dawce kalorii.

Znając już bogactwo czereśni, rozkoszujmy się nimi w letnie dni – dla smaku, zdrowia i urody!

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Zrozumieć Zdrowe Odżywianie: poznaj nowe smaki
Lody: czy mogą być zdrowe?
Winogrona: właściwości lecznicze
Siemię Lniane: nasiona pełne zdrowia