Co zrobić, kiedy nie mogę się skupić?

Co zrobić, kiedy nie mogę się skupić?

Wciąż gdzieś gonisz, nie masz na nic czasu. Praca, szkoła, rodzina… obowiązki mnożą się w nieskończoność. W pewnym momencie zauważasz, że nie możesz skoncentrować się na żadnej czynności. Twoja uwaga rozprasza się nawet pod wpływem głośniejszych rozmów współpracowników. Pojawiają się także kłopoty z pamięcią. To znak, że masz problem z koncentracją.

Skupienie, podzielność uwagi a brak koncentracji

Koncentracja uwagi jest umiejętnością skupienia się na wykonywanej czynności. Jej brak może być nawet objawem bardzo poważnych schorzeń układu nerwowego, takich jak nerwice lękowe, czy depresja. W zdecydowanej większości przypadków, brak koncentracji spowodowany jest jednak niezdrowym stylem życia i odżywiania, temperamentem, czy uwarunkowaniami zewnętrznymi. Gdy np. próbujesz się uczyć w hałaśliwym otoczeniu, w Twoim polu percepcyjnym pojawiają się zakłócające koncentrację dystraktory, które należy wyeliminować, aby problem zniknął.

Brak koncentracji może być też spowodowany Twoim typem osobowości. Jeśli jesteś osobą ruchliwą i choleryczną, możesz mieć problem ze skupieniem się na wykonywanej czynności. Z drugiej strony, osoby o usposobieniu flegmatycznym będą miały większy kłopot z koncentracją w kwestii podejmowania decyzji.

Jakie czynniki znacząco wpływają na pogorszenie koncentracji?

  • Niedożywienie
    Jeśli nie dostarczysz organizmowi odpowiedniej dawki pożywienia, nie będzie funkcjonował w odpowiedni sposób. Nawet jeśli chcesz zrzucić kilka kilogramów, zapomnij o wszelkich głodówkach. Lepiej zjeść pięć niewielkich i zdrowych posiłków, niż morzyć się głodem. Jeśli chcesz poprawić zdolność koncentracji, pamiętaj, aby dostarczać sobie kwasów omega-3, -6 i -9.
  • Brak snu i przemęczenie
    Jeśli nie pozwolisz sobie na odpoczynek, Twoja praca też nie będzie efektywna. Zamiast skupić się na wykonywaniu obowiązków, będziesz się rozpraszać przy każdej okazji. Udowodniono także, że zbyt mała ilość snu powoduje tycie, gdyż po nieprzespanej nocy więcej jesz. Aby poprawić jakość snu, przed pójściem spać wywietrz sypialnię. Najzdrowsze dla organizmu rozwiązanie to przesypianie około 7 do 8 godzin.
  • Stres, nerwy i przeżycia emocjonalne
    Kiedy przeżywasz trudne chwile, Twój umysł ciągle do nich wraca i nie pozwala Ci skupić się na niczym innym. Jeśli więc brak koncentracji jest spowodowany silnym stresem, możesz pić napar z melisy. Spróbuj też zmienić myślenie na bardziej pozytywne lub wybierz się do kina na dobrą komedię. Jeśli Twoje problemy są poważniejsze, nie wstydź się skorzystać z pomocy specjalisty. Psycholog lub psychiatra może znacząco wpłynąć na jakość Twojego życia, więc po co zwlekać z wizytą?

Dieta wspomagająca poprawę koncentracji

  • Awokado
    Stanowi wspaniałą alternatywę dla owoców morza. Zawiera kwasy omega -3, -6 i -9 oraz korzystnie wpływa na obniżenie złego cholesterolu. Będzie świetnym składnikiem smacznej i zdrowej sałatki.
  • Orzechy
    Zgodnie ze starym zwyczajem, podarowywano je ukochanym osobom, aby okazać im swoje uczucia. Nic w tym dziwnego, w końcu orzechy to prawdziwe kopalnie substancji odżywczych. Spożywane raz w tygodniu uchronią przed zawałem i udarem, pomogą pozbyć się złego cholesterolu i oczywiście zwiększą koncentrację.
  • Jagody
    Mówi się o nich, że są lepsze od niejednych tabletek. Chronią przed nowotworami i zawierają antyoksydanty opóźniające proces starzenia. Pomagają też w skupieniu uwagi i wspaniale smakują.
Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Kawa Pięciu Przemian: odzyskaj równowagę w organizmie
Korekta Powieki Górnej: pozbądź się opadającej powieki
Indeks Glikemiczny: chudnij bez wyrzeczeń
Magnez: zadbaj o jego odpowiedni poziom
Kreatynina: dlaczego jest ważna?
Tran: jego niezwykłe właściwości