Chrom – sprzymierzeniec szczupłej sylwetki

Chrom – sprzymierzeniec szczupłej sylwetki

Chrom od czasu odkrycia w XVIII w. fascynował naukowców. Jego nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza kolor. Nadano mu taką nazwę, ponieważ w zależności od stopnia utlenienia, zmienia swój kolor.

Funkcje chromu

Chrom jest bardzo ważnym mikroelementem w organizmie człowieka. Ponieważ reguluje przemiany tłuszczów i cukrów, powinny o nim pamiętać osoby zmagające się z nadwagą i otyłością.
Ponadto chrom:

  • ułatwia przenikanie glukozy z krwi do komórek,
  • zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę – jest więc ważny w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy,
  • hamuje łaknienie,
  • zmniejsza ryzyko zawału serca i miażdżycy,
  • zmniejsza ilość tzw. złego cholesterolu, a podwyższa ilość tzw. dobrego cholesterolu.

Osoby odchudzające powinny zwrócić uwagę na poziom chromu w organizmie, jak i w diecie, lecz nie powinny liczyć na to, że przyjmowanie chromu w tabletkach zastąpi rozsądne odżywianie się i ćwiczenia fizyczne. Niemniej jednak powinny zadbać o właściwy poziom tego pierwiastka, gdyż ze względu na swoje właściwości, chrom jest naszym sprzymierzeńcem w procesie odchudzania się.

Objawy niedoboru chromu

Zazwyczaj ciało ludzkie sygnalizuje niedobory istotnych substancji i mikroelementów. Podobnie jest w przypadku chromu. Jego niedobór w organizmie można rozpoznać obserwując takie objawy jak:

  • ból głowy i drażliwość,
  • zmęczenie,
  • nieuzasadniony niepokój,
  • stany depresyjne,
  • napady nudności,
  • wzmożona ochota na słodycze,
  • większa chęć na spożywanie alkoholu.

Zapotrzebowanie na chrom

Dzienna dawka chromu powinna wynosić od 0,05 do 0,2 mg/dobę (dla dorosłej osoby). Jednak w zależności od stosowanej diety i trybu życia, zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta. Na przykład osoby wykonujące pracę fizyczną lub dużo trenujące powinny przyjmować więcej chromu dziennie, podobnie osoby, które spożywają dużo cukru (również w postaci słodyczy, owoców, słodkich napojów). W krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy często żywią się mocno przetworzonymi produktami spożywczymi, istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru chromu.

Źródła chromu

Chrom w produktach spożywczych
Zanim sięgniemy po suplementy diety zawierające chrom, warto włączyć do diety produkty spożywcze, w których go znajdziemy. Jest to najbardziej naturalny sposób suplementacji. Należą do nich: pełnoziarniste pieczywo i kasze, chude mięso (przede wszystkim wołowina), ryby, owoce morza, jaja, drożdże spożywcze, jabłka, brokuły, zielony groszek, kiełki pszenicy.

Chrom w tabletkach
Ze względu na to, jaką rolę pełni chrom w procesie przemiany tłuszczów i cukrów, a zatem jak istotny jest dla osób dbających o prawidłową masę ciała i szczupła sylwetkę, na rynku znajdziemy wiele preparatów zawierających chrom. Przed sięgnięciem po te środki należy sprawdzić, czy rzeczywiście cierpimy na niedobór tego mikroelementu (konsultacja z lekarzem) oraz zapoznać się z informacją od producenta na opakowaniu lub ulotce. Po uzupełnieniu chromu w organizmie, należy odstawić suplementy i pamiętać o zróżnicowanej diecie, by zapobiec ponownym niedoborom.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Witamina E: podstawa zdrowej i pięknej skóry
Witamina B8: funkcje, źródła, skutki niedoboru
Żelazo: funkcje, skutki niedoboru i przedawkowania
Witamina B7: funkcje, źródła, skutki niedoboru