Cała prawda o lodach

Cała prawda o lodach

Niektórzy twierdzą, że lody są niezdrowe, wysokokaloryczne i łatwo się nimi zatruć. Inni przeciwnie – lody to najlepsza rzecz pod słońcem, zwłaszcza tym wakacyjnym, i nie można się ich bać. Jedni i drudzy w zasadzie mają rację. Wszystko zależy od tego, jak my sami jemy lody.

Delektuj się smakiem

Pałaszowanie lodów w pośpiechu, szczególnie podczas upałów, może spowodować w naszym organizmie szok termiczny. Grozi nam on także, gdy właśnie zjedzone lody popijemy gorącym napojem, na przykład kawą. W gardle nastąpi skurcz naczyń krwionośnych i będzie ono o wiele bardziej narażone na działanie chorobotwórczych drobnoustrojów.

Wybierz lody bez dodatków

Lody są mało kaloryczne, pod warunkiem, że jemy je bez słodkich dodatków. Gałka zwykłych, śmietankowych lodów ma około 45 kcal, co sprawia, że to jeden z najmniej tuczących deserów. Co innego, jeśli wybieramy lody z polewami, bakaliami, owocami kandyzowanymi czy bogate desery lodowe z dodatkiem wafelków, likierów i bitej śmietany. Takie puchary deserowe to prawdziwa bomba kaloryczna.

lody

Zjedz sorbet

Sorbety to lody przygotowane z owoców, na bazie wody. Jeśli jesteś na diecie lub zwyczajnie nie chcesz przytyć, zdecyduj się właśnie na taką formę lodowej przyjemności. Poza małą ilością kalorii, sorbety mają jeszcze dwie zalety – po pierwsze, lepiej niż tradycyjne lody gaszą pragnienie, a po drugie, są idealnym rozwiązaniem dla osób z nietolerancją laktozy.

Zrób własne lody

To naprawdę nic trudnego, a wyrabiając własne lodowe przysmaki zyskamy pewność, że nie ma w nich sztucznych barwników, aromatów i konserwantów. Ponadto mamy pod kontrolą ich przechowywanie. Kupując lody w popularnych budkach lub w sklepach nie wiemy natomiast, czy są spełnione wszystkie standardy przechowywania. Sami możemy zrobić także lody z obniżoną zawartością tłuszczu czy cukru i dowolnie łączyć smaki zarówno w wersji tradycyjnej, jak i w postaci sorbetów.

Uwaga z zamrażaniem

Raz rozmrożonych lodów, nie wolno po raz drugi zamrażać. Sprzyja to rozwojowi bakterii i dotyczy nie tylko lodów sklepowych, ale także tych własnej roboty. Podobna zasada obowiązuje zresztą przy przechowywaniu wszystkich produktów mrożonych – warzyw, owoców, mięsa, ryb, produktów z ciasta itd.

Małe porcje

Jak we wszystkim, także w konsumpcji lodów należy zachować umiar. Tradycyjne lody składają się z cukru oraz tłuszczu. Nie zapominajmy, że mimo wielu swoich zalet, między innymi zawartości magnezu, wapnia, fosforu i witamin, nawet zwykłe, śmietankowe lody nadal pozostają deserem i jedzone w dużych ilość mogą przyczynić się do wzrostu wagi. Spore porcje lodów obciążą także nasze gardła i narażają je na infekcję.

Vitalogy
ADMINISTRATOR
PROFILE

Więcej z tej tematyki:

Kac: poznaj skuteczne sposoby na jego pozbycie
Algi: właściwości i zastosowanie
Winogrona: właściwości lecznicze
Rodzaje Cukrów: czy można wybrać najlepszy?
Suszone Owoce: dlaczego warto je jeść?
Białko: jakie zażywać na noc