Rozszerzanie diety niemowląt. Od czego zacząć? Zobacz!

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Rodzina

Rozszerzanie diety niemowląt. Od czego zacząć? Zobacz!

Chociaż mleko mamy uważane jest za najlepszy pokarm dla dziecka, w końcu musi zostać zastąpione innymi produktami spożywczymi. Proces ten odbywa się jednak stopniowo – tak, by dziecko cały czas otrzymywało cenne składniki odżywcze.

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci (PTGHiZD) rozszerzanie diety niemowlaka należy rozpocząć między 17. a 26. tygodniem życia dziecka. Nie ma przy tym konieczności rezygnowania z podawania mleka – wręcz przeciwnie: wprowadzane produkty stanowią tylko posiłki uzupełniające.

 

Rozszerzanie diety niemowlaka a gotowość malucha

Rozszerzania diety nie należy bezwzględnie rozpoczynać po 17. tygodniu życia dziecka. Istotną rolę odgrywa gotowość niemowlęcia do przyjmowania nowych pokarmów. Wystarczy sprawdzić, czy maluch chętnie reaguje na łyżeczkę, np. poprzez otwieranie buzi.

 

Kolejność wprowadzania produktów do diety dziecka

Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać rozszerzanie diety niemowlaka? Nie wiesz, które produkty wprowadzać jako pierwsze? Lepiej zacząć od warzyw czy owoców?

Zgodnie z zaleceniami rozszerzanie diety warto zacząć od warzyw. Zachęcenie dziecka do ich spożywania pozwoli zaszczepić w nim prawidłowe nawyki żywieniowe już w pierwszych latach życia. Badania naukowe potwierdzają, że rozpoczęcie rozszerzania diety właśnie od tych produktów zwiększa prawdopodobieństwo, że w przyszłości dziecko będzie chętniej sięgało po warzywa.

Kolejny krok to owoce – można je wprowadzić już po 2 tygodniach od podania pierwszych warzyw. To także dobry czas, aby zacząć podawać posiłki uzupełniające, np. kaszki czy kleiki zbożowe. W kolejnych miesiącach rozszerzania diety można wprowadzać mięso i ryby oraz pieczywo i makarony.

 

Jednoskładnikowe posiłki najlepsze na początek

Rozszerzanie diety w pierwszych tygodniach nie musi dostarczać wszystkich składników odżywczych, organizm malucha czerpie je bowiem cały czas z pokarmu mamy. Dlatego warto ograniczyć się do jednoskładnikowych posiłków, np. purée z ziemniaka lub z marchewki czy zupy z brokułów lub z zielonego groszku.

 

Jakie porcje jedzenia są zalecane?

Pierwsze tygodnie rozszerzania diety to raczej próba poznawania nowych smaków, dlatego nie trzeba podawać maluchowi dużych porcji jedzenia – wystarczą zaledwie 1–2 łyżeczki. Dopiero w kolejnych miesiącach życia dziecka (ok. 7-8) zwiększa się zapotrzebowanie na składki odżywcze – wtedy kontrolowanie wielkości porcji jest konieczne.

Masz wątpliwości dotyczące rozszerzania diety dziecka? Aby ułatwić proces wprowadzania nowych produktów spożywczych, warto posłużyć się gotowym modelem żywienia. Schemat przygotowany przez ekspertów z PTGHiZD zawiera cenne wskazówki dla każdego rodzica.

 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.35/5 (17 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Rozszerzanie diety niemowląt. Od czego zacząć? Zobacz!: