Dieta w ciąży – jedz (prawie) wszystko!

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Ciąża

Dieta w ciąży – jedz (prawie) wszystko!

Większość przyszłych mam od samego początku ciąży bardzo krytycznie patrzy na zawartość swojego talerza i eliminuje z diety wiele produktów powszechnie uważanych za szkodliwe w tym okresie.

 

Tak naprawdę jednak tylko garstka z nich nie powinna trafiać do koszyka ciężarnej.

Dieta bez wyrzeczeń

Jadłospis ciężarnej wyda nam się okrojony, jeśli potraktujemy poważnie wszystkie zalecenia pokarmowe, jakich rzekomo trzeba trzymać się w całym okresie ciąży (a także po niej w przypadku karmienia dziecka piersią). Na cenzurowanym są między innymi surowe ryby, surowe mięso, nabiał i produkty mleczne, orzechy, owoce cytrusowe, wątróbka, sok z malin czy jajka. Wszystkie z nich mają wysokie wartości odżywcze są jednak uważane za potencjalne przyczyny niebezpiecznych w tym okresie zatruć pokarmowych, przedwczesnych skurczów czy przyszłych alergii u dziecka. Jeśli jednak pochodzą ze sprawdzone źródła, są pasteryzowane (dotyczy np. mleka i serów pleśniowych) i świeże, nie ma faktycznych przeciwwskazań, aby je jeść. Produktów alergizujących przyszła mama nie może spożywać tylko wtedy, kiedy już ma na nie alergię. W innym przypadku jedzenie chociażby orzeszków ziemnych może uchronić dziecko prze uczuleniem na nie.

 

Kilka słów o rybach

Ryby są bardzo ważnym elementem diety każdego człowieka, a zwłaszcza ciężarnej, ponieważ zawierają istotne dla rozwoju płodu kwasy tłuszczowe omega-3, w tym kwas DHA. W ciąży powinno się wszak unikać kilku gatunków ryb ze względu na ich wysokie zanieczyszczenie rtęcią i dioksynami. Są to tuńczyk biały, rekin, miecznik, panga, tilapia czy makrela królewska. Również łosoś norweski nie jest pod tym względem bezpieczny. Spożywać można za to krewetki, śledzie, sardynki, pstrąga czy łososia atlantyckiego.

 

Słodkie 9 miesięcy

W ciąży trudno oprzeć się słodyczom i przekąskom. Ale jedząc je przyszła mama powinna wybierać zdrowe alternatywy (np. wspomniane orzechy, desery bezcukrowe, suszone owoce). Nie należy również przesadzać zbytnio z wcinaniem miodu, gdyż wpływa on na zwiększenie masy urodzeniowej dziecka. Warto zrezygnować również z soków w kartonach, ponieważ zawierają ogromne ilości cukru.

 

Tak naprawdę każda kobieta w ciąży powinna unikać jedynie tytoniu, alkoholu i narkotyków. Jej dieta ma pozostać urozmaicona i smaczna. Często bardziej niż typ spożywanych produktów liczy się ich sposób przechowywania i obróbki. Niekorzystne dla ciężarnej może być smażenie oraz wędzenie czy grillowanie. Za to pieczenie, gotowanie i duszenie to zdrowsze metody przygotowywania potraw. Przyszłe mamy, jeśli tylko mają ochotę, mogą także pić kawę i herbatę.

 

Tagi (4): , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.26/5 (25 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Dieta w ciąży – jedz (prawie) wszystko!: