Dary jesieni, których nie można przegapić

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia

Dary jesieni, których nie można przegapić

Na nadejście jesieni powinniśmy się nastawić nieco bardziej entuzjastycznie. Oprócz licznych zimnych i deszczowych dni, przynosi nam ona przecież wiele darów wyczekiwanych przez cały rok.

Jesiennych sceptyków trudno przekonać o tym, że nielubiana przez nich pora roku jest naprawdę wyjątkowa. A przecież koniec lata nie oznacza wcale, że natura poskąpi nam pięknych krajobrazów i sezonowych darów. Przeciwnie, zwłaszcza tych ostatnich ofiaruje nam całe mnóstwo. Będziemy mogli nimi nacieszyć zmysły – wzroku, węchu i smaku. Przy okazji otrzymamy zastrzyk odporności na zbliżającą się zimę.   


Dynia i spółka   

Jesień co roku obdarowuje nas wspaniałymi warzywami. W tym temacie najwięcej uwagi niezmiennie należy do dyni. To ona zgarnia najwięcej pochwał od amatorów warzyw. Ma w dodatku znaczenie popkulturowe i jest stałym punktem w jesiennych dekoracjach oraz zabawach na Halloween. Ale splendor należy się jej przede wszystkim za właściwości odżywcze. Ma w sobie wiele minerałów i witamin, między innymi duże ilości cynku, wapnia, fosforu, magnezu, witamin z grupy B oraz beta-karotenu. Wspomaga odchudzanie i wspiera odporność. Jest doskonała w odkwaszaniu organizmu. Pestki z dyni są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Warto dodawać je do sałatek czy zastąpić nimi niezdrową przekąskę. Poleca się też używanie w kuchni dobroczynnego oleju z pestek dyni. Z samą dynią zaś zyskujemy ogromne pole do popisu w kwestiach kulinarnych. Zupy, zapiekanki, ciasta, placki, tarty, gulasze, przetwory – wszystkie, przygotowane na bazie dyni, mają niezapomniany smak.    

Do warzyw dyniowatych, których także nie może zabraknąć na naszym stole jesienią, należą jeszcze kabaczek, cukinia czy patisony. W pierwszych tygodniach jesieni nie zapomnijmy o bakłażanie – warzywie uznawanym za afrodyzjak, który nie lubi jednak przymrozków. Zawiera on dużo witaminy A, C oraz witamin z grupy B, jest bogaty w potas i żelazo. Doskonale nadaje się do zapiekania, duszenia i smażenia, świetnie komponując się zarówno z mięsem, jak i w daniach bezmięsnych. Jesienią kupimy też najbardziej dorodne ziemniaki, pomidory, buraki, marchew, pietruszkę i kapustę. Z warzyw kapustnych, poświęćmy więcej uwagi brukselce. Ma ona dużo witaminy C, karotenu, zawiera również kwas foliowy.    

 

dynia



Owoce nie do przeoczenia

Jesienne zbiory obfitują także w pyszne, dorodne owoce. Obowiązkowo należy zaopatrzyć się wtedy w gruszki i śliwki. Te pierwsze są wyjątkowe między innymi ze względu na fakt, że jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod. Są także bogatym źródłem boru, pierwiastka, który pozytywnie wpływa na koncentrację, pracę układu nerwowego, a którego niedobór powoduje utratę wapnia. Ponadto, gruszki wspomagają układ trawienny. Mogą je bez obaw jeść osoby z wrażliwym żołądkiem. Są też pomocne w walce z gorączką. Śliwki także zawierają wiele witamin i minerałów, ponadto znajdziemy w nich mnóstwo błonnika. Poszczególne rodzaje śliwek są lekiem na zaparcia, poprawiają trawienie, a także zwiększają apetyt. Chronią nas przed działaniem wolnych rodników, a nawet wpływają na poprawę nastroju. Bardzo zdrowe są też śliwki suszone, nie mówiąc już o powidłach śliwkowych, dżemach oraz kompotach. Do ich przygotowania doskonale nadają się też wspomniane gruszki oraz, wyjątkowo pyszne jesienią, jabłka. Gdy więc jesienny deszcz zniechęci nas do wychodzenia na świeże powietrze, zajmijmy się przygotowaniem domowych przetworów, które na zimę będą jak znalazł.   


Grzyby na stół   

Mimo takiej ilości i jakości warzyw dostępnych jesienią, nie zapominajmy o tym, że w naszej kuchni nie może zabraknąć jeszcze jednego składnika potraw – grzybów. Jesień to właśnie ich pora. Kto jeszcze nie próbował grzybobrania, musi to koniecznie zmienić. Lasy pełne podgrzybków, borowików, kurek, gąsek czy rydzów kuszą nas nawet do późnej jesieni. Wbrew pokutującej opinii, grzyby to nie tylko smak. Zawierają one cenne aminokwasy, a także witaminy: A, B1, B2, C, D, PP oraz minerały, takie jak fosfor, wapń, potas, żelazo, cynk, miedź, jod, mangan czy fluor.    

 

grzyby



Mięsne i rybne specjały   

Jesień rozpieści też podniebienia osób mięsożernych. Stanie się to głównie za sprawą gęsiny. Mięso gęsi jest o tej porze roku wyjątkowo smaczne i serwowane przez wiele restauracji jako specjał polskiej kuchni. Kto zaś wolałby nasycić się rybnym przysmakiem, nie pożałuje próbując sandacza czy szczupaka. Obie ryby są w tym okresie najbardziej żarłoczne, co oznacza, że na talerzu stają się też o wiele pyszniejsze.    


Kwiaty – jesienią najpiękniejsze   

Fiolet, róż, żółć, pomarańcz, czerwień, brąz – jesień to niewątpliwie najbardziej nasycona kolorami pora roku. Świadczą o tym nie tylko różnobarwne liście spadające z drzew, ale także kwiaty, rośliny jednoroczne, byliny, pnącza i krzewy, których kwitnienie wypada właśnie na ten magiczny czas przed zimą. Faworytem wielu wielbicieli jesiennych ogrodów jest wrzos. Stał się on już niemal symbolem tej pory roku. Ale nie możemy zapominać też o chryzantemach, które prezentują szeroki wachlarz barw, ani o daliach, begoniach czy astrach. Nasze domy i ogrody można dodatkowo udekorować skarbami zebranymi podczas leśnych spacerów. Piękną ozdobą będą ususzone liście drzew, a także kasztany, żołędzie i szyszki. 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.33/5 (18 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Dary jesieni, których nie można przegapić: