Jak rzucić palenie – sposoby walki z nałogiem

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia

Jak rzucić palenie – sposoby walki z nałogiem

Skutki palenia papierosów znamy wszyscy – palący, niepalący oraz byli palacze. Kibicujemy tym, którzy chcą pokonać nałóg. To bardzo trudne, mimo że świadomość konsekwencji jest tak powszechna.

Może się wydawać, że rzucanie palenia przebiega w następujący sposób: kupujemy jeden z popularnych środków nikotynowej terapii zastępczej, zaczynamy go stosować i już nie palimy. Niestety, zrywanie z tym nałogiem, jak z każdym zresztą, nie jest aż takie proste. Aby skutecznie walczyć z uzależnieniem, trzeba działać wielokierunkowo.    

Przeanalizuj swój nałóg   

Pierwszym krokiem jest oczywiście sama decyzja o rzuceniu palenia. Powinniśmy poświęcić jej trochę czasu. Przede wszystkim po to, aby dokładnie zastanowić się, dlaczego chcemy rozstać się z papierosami. Może dlatego, że boimy się o swoje zdrowie? Nie chcemy, aby palenie negatywnie wpływało na nasz wygląd? Szkoda nam pieniędzy? Czujemy się zniewoleni przez nałóg? Niezalenie od tego, co jest dla nas główną przesłanką, musimy sobie dokładnie wypunktować, co stracimy paląc nadal, a co zyskamy rzucając. Wizja długofalowych korzyści płynących z zerwania z uzależnieniem oraz świadomość destrukcyjnego działania tytoniu na nasz organizm pomoże skupić się na celu i dążyć do niego.    

Analizowanie nałogu opiera się także na ustaleniu, w jakich okolicznościach najczęściej sięgamy po papierosa. Dla każdego to indywidualna sprawa, więc trzeba przyjrzeć się swoim dotychczasowym zwyczajom. Czy palenie ma dla nas znaczenie rytualne? A może sięgamy po tytoń głównie w momentach stresujących lub większą ilość papierosów wypalamy podczas spotkań towarzyskich? Ważne jest także ustalenie czasu, jaki mija od wstania z łóżka do zapalenia pierwszego papierosa – pomaga to dobrać odpowiednie środki farmakologiczne, jeśli zdecydujemy się na taką formę walki z nałogiem. Specjaliści polecają prowadzenie dzienniczka, w którym palacz zapisuje wszystkie swoje zwyczaje. To wszystko pozwoli nam przygotować się do sytuacji, w których prawdopodobnie poczujemy największą ochotę na sięgnięcie po papierosa. Gdy je przewidzimy, będziemy mieli większe szanse na pokonanie głodu nikotynowego.    


Jak sobie radzić w chwilach kryzysu?   

Być może masz już za sobą jedną lub nawet kilka prób rzucania tytoniu. W takim razie wiesz, że wystarczy moment, aby dotychczasowe starania poszły na marne. Dlatego powinniśmy wprowadzić pewne środki ostrożności, aby wszystko się udało. Co można zrobić? W zależności od indywidualnych przyzwyczajeń, warto usunąć z naszego otoczenia wszystko, co przypomina o paleniu, a tym samym do niego zachęca. Oczywiste jest tutaj schowanie, a nawet pozbycie się popielniczek, zapalniczek i gadżetów związanych z paleniem. Jeśli zrywasz z nałogiem stopniowo, paczkę papierosów połóż w trudno dostępnym miejscu, tak, aby sięgnięcie po nią wymagało trochę wysiłku. Przypuśćmy, że palenie wiąże się z rytuałem – łączysz je z piciem kawy w ulubionym kubku, siedząc w określonym miejscu. Choć wydaje się to banalne, spróbuj zmienić kubek, zrób przemeblowanie w mieszkaniu, usuń z tarasu fotel, na którym zwykle zasiadasz do palenia lub przestaw go w inne miejsce. Przygotuj sobie także zdrowe przekąski – pestki dyni lub słonecznika, suszone owoce, które będziesz podjadał. Pomocne może okazać się także trzymanie w ustach wykałaczki lub bawienie się długopisem. Dzięki temu zajmiesz swoje ręce i trochę oszukasz umysł. Pij również dużo wody. Staraj się przebywać w miejscach, w których palenie jest zabronione.    

Oczywiście nie powinieneś zostawać sam w tych trudnych chwilach zrywania z nałogiem. Nade wszystko poinformuj swoich bliskich o podjętej decyzji. Jeśli przebywasz w towarzystwie osób palących, także ich koniecznie musisz uprzedzić o postanowieniu. Może się zdarzyć, że ktoś mimo to będzie Cię namawiał do wspólnego palenia. Naucz się więc odmawiać i być stanowczym. Myśl o tym, co będziesz czuł, gdy dasz się namówić – po skończeniu papierosa zapewne pożałujesz, że nie wytrzymałeś.    


Nikotynowe środki zastępcze   

Dla wielu palaczy najlepszą metodą walki z nałogiem może okazać się NTZ – Nikotynowa Terapia Zastępcza. Osoby rzucające palenie przechodzą przy jej stosowaniu przez dwa etapy. Pierwszy polega na przyjmowaniu środka zastępczego, zawsze wtedy, gdy zaczyna nam doskwierać głód nikotynowy. Drugi to etap, w którym ograniczamy także stosowanie samego środka zastępczego, aby na stałe pożegnać się z nikotyną. Przy NTZ przyjmujemy czystą nikotynę, bez narażania organizmu na szkodliwe substancje zawarte w dymie tytoniowym.    

Środki takie można nabyć bez recepty w postaci gum do żucia, plastrów, pastylek do ssania, tabletek podjęzykowych, a także inhalatorów czy sprayów. Dostępne są także leki zawierające bupropion i wareniklinę, jednak o ich stosowaniu może zadecydować jedynie lekarz. Niektórzy proponują także rozwiązania alternatywne – rzucanie nałogu poprzez hipnozę lub akupunkturę, lecz ich działanie nie jest, rzecz jasna, udowodnione naukowo.    

W wyborze metody rzucania palenia doradza się konsultację lekarską. Funkcjonują też instytucje, które służą pomocą podczas walki z nałogiem. Jedną z nich jest Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym, z którą można się skontaktować pod numerem telefonu 801 108 108. Z myślą o osobach chcących rozstać się z uzależnieniem powstał też portal internetowy www.jakrzucicpalenie.pl, w którym można znaleźć wiele cennych porad, wsparcie ekspertów czy testy oraz wywiady, które pomogą nam ocenić własną sytuację. 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 4.25/5 (4 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Jak rzucić palenie – sposoby walki z nałogiem: