W roli głównej: BURAK

Marta Korzeniowska

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

W roli głównej: BURAK

Nie dość, że smaczny, to jeszcze bardzo zdrowy! Poznaj liczne właściwości odżywcze tego czerwonego warzywa.
 

Buraki to tanie i łatwo dostępne warzywa, które są prawdziwą skarbnicą substancji odżywczych. Nigdy nie należy pomijać ich przy planowaniu zakupów. Dlaczego?


 Redukują nadciśnienie
Brytyjscy naukowcy odkryli, że spicie soku z buraków niemal natychmiast przywraca normalne ciśnienie krwi. Dzieje się tak dlatego, że buraki zawierają podnoszące stężenie tlenku azotu we krwi azotany.  Tlenek azotu odpowiada natomiast za rozszerzanie naczyń krwionośnych i obniżanie ciśnienia tętniczego. Codzienne wypijanie jednej szklanki soku z buraków w połączeniu z łyżką miodu, może skutecznie pomóc w walce z nadciśnieniem, być może zastępując nawet kurację farmakologiczną.  

Poprawiają pracę przewodu pokarmowego
Buraki zawierają betaninę, czyli składnik, który pomaga w sprawnym funkcjonowaniu woreczka żółciowego i wątroby u osób dorosłych. Koktajl z jogurtu i soku z buraków ureguluje tez problemy trawienne, działając na jelita oczyszczająco

Zapobiegają nowotworom
Jedzenie buraków trzy razy w tygodniu zaleca się osobom, u których występuje genetyczne prawdopodobieństwo raka. Zawierają bowiem antyoksydanty - bioflawonoidy, które usuwają z organizmu szkodliwe wolne rodniki i hamują rozwój komórek nowotworowych. Buraki zawierają także bardzo rzadkie metale –rubid i cez. Ponadto są również skarbnicą witamin, magnezu, wapnia i potasu.

Pomagają w walce z przeziębieniem
Właściwości odkażające, to kolejna zaleta buraka. Dzięki wspomnianej już betaninie zawartej w burakach, wirusy i bakterie nie będą miały do nas dostępu. Napój z rozcieńczonego soku z buraka zalecany jest także, jako wykrztuśne lekarstwo na męczący kaszel (należy wypijać po kilka łyżek dziennie).  

Uzupełniają niedobory podczas ciąży i menopauzy
Buraki poleca się ciężarnym, które cierpią na anemię. Ich spożywanie uzupełnia także niedobory kwasu foliowego. Natomiast jedzenie buraków w okresie menopauzalnym, może łagodzić objawy przekwitania.

 

 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.64/5 (49 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
W roli głównej: BURAK: