Skuteczne sposoby na kaca

Magda Bednarska

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Skuteczne sposoby na kaca

Jak uniknąć syndromu dnia następnego po hucznym świętowaniu nadejścia nowego roku? Jak się z nim szybko uporać, kiedy już wystąpi? Podpowiadamy!

Jak bardzo byśmy się nie starali, w którymś momencie (a w Sylwestra jest to szczególnie prawdopodobne) możemy stać się ofiarą zakrapianych przyjęć. Jak uniknąć ich najgorszych skutków albo przynajmniej zminimalizować ich destrukcyjny wpływ na nasze samopoczucie? Oto sprawdzone porady:

Przed imprezą

1 Pod żadnym pozorem nie wychodź z domu z pustym żołądkiem – nawet, jeśli w trakcie imprezy czy przyjęcia planowane są posiłki. Najlepiej niedługo przed wyjściem zjedz coś pełnoziarnistego (makaron, ryż czy kanapkę z ciemnego chleba) albo tłustą rybę (np. łososia lub makrelę). Dzięki temu Twój organizm znacznie wolniej będzie przyswajał alkohol.

2 Jeśli masz w domu suplementy z witaminami, koniecznie przyjmij je przed wyjściem z domu – sprawdzi zarówno się kompleks witamin, jak i same witaminy z grupy B (szczególnie B6 lub B12). W trakcie metabolizmu alkoholu organizm zużywa bardzo duże ilości witamin, w związku z czym dobrze już zawczasu zaopatrzyć go w ich zapasy.

3 Jeżeli jesteś w stanie – wypij łyżkę oliwy z oliwek. Jeśli nie, możesz pokropić nią lub zamoczyć w niej chleb i zjeść jako przekąskę. Tak jak pełnoziarniste pieczywo czy tłuste ryby, oliwa spowolni przyswajanie alkoholu.


W trakcie imprezy

1 Nie mieszaj alkoholi! To podstawowa zasada, o której jednak często zdarza nam się zapominać. Oczywiście, kieliszek szampana o północy po wcześniejszym piciu wina czy wódki nie uczyni większych szkód w Twoim organizmie, ale wypróbowywanie wszystkich alkoholi z open baru czy picie tego, co akurat jest pod ręką – już tak.

2 Złota zasada: trzymaj się proporcji 1:1, czyli po każdym kieliszku alkoholu wypij szklankę wody. Dzięki temu unikniesz odwodnienia, czyli głównej przyczyny fatalnego samopoczucia następnego dnia.

3 Jeśli przewidujesz picie większych ilości alkoholu, wybieraj jasne napoje (wódka, białe wino, gin). Ciemne, takie jak whiskey, tequila czy czerwone wino, zawierają więcej substancji, które przyczyniają się do powstawania kaca.

4 Uważaj na bąbelki – badania wykazują na to, że gazowane alkohole są szybciej przyswajane przez organizm (co być może zapewni Ci lepszą zabawę wieczorem, za to następnego dnia będziesz jej mocno żałować). Szampana i wino musujące pozostaw więc na toast o północy, a przez resztę imprezy trzymaj się niegazowanych napojów.


Przed snem

1 Wypij butelkę czystej wody – nawet, jeśli naprawdę nie masz na nią ochoty. Pamiętaj, że odwodnienie to Twój największy wróg!

2 Unikaj picia tabletek przeciwbólowych „na zapas” - mogą tylko dodatkowo podrażnić i tak już obciążony żołądek.


Po przebudzeniu

1 Tak jak przed imprezą, tak i teraz wypij swój suplement z witaminami. Nie przesadzaj jednak z ilością tabletek – standardowa, zalecana dawka z zupełnością wystarczy!

2 Zjedz odpowiednie śniadanie, które doda Ci energii i sprawi, że zapomnisz o wszystkich grzechach (przynajmniej tych alkoholowych) poprzedniej nocy. Najlepiej sprawdzi się jajecznica, owocowe smoothie, tosty z miodem albo owsianka z owocami.


Jeśli z jakichś powodów i tak dopadł Cię syndrom dnia następnego albo nie udało Ci się trzymać opisanych wyżej zasad, oto sposoby na to, by jak najszybciej powrócić do świata szczęśliwych ludzi bez kaca:

1 Woda, woda, woda. Zaraz po przebudzeniu sięgnij po czystą wodę i wypij jej tyle, ile dasz radę.

2 Po wypiciu wody sięgnij po soki – np. jabłkowy albo żurawinowy. Unikaj natomiast soków z owoców cytrusowych, które podrażniają żołądek.

3 Aby uzupełnić poziom elektrolitów, wypłukanych przez alkohol, możesz sięgnąć po napoje izotoniczne – oczywiście jako dodatek, a nie zastępstwo wody. Jeszcze lepiej sprawdzi się woda kokosowa, która zawiera aż pięć elektrolitów występujących w ludzkim organizmie, a do tego jest zdrowsza, niż napoje energetyczne.

4 Zabiegaj kaca – wysiłek fizyczny to jedna z najlepszych metod na szybkie pożegnanie bólu głowy i uczucia rozbicia. Choć wstanie z łóżka to pewnie ostatnie, na co będziesz mieć ochotę, warto się przemóc i pokonać kaca własnymi siłami.

5 A na dolegliwości żołądkowe tradycyjnie polecamy herbatę miętową. :)


Oczywiście najlepszą metodą uniknięcia kaca jest rozsądek w trakcie zabawy, czego z całego serca Wam życzymy :) Jeśli jednak to nie wyjdzie – pamiętajcie o naszych wskazówkach, a szybko zapomnicie o przykrych konsekwencjach zabawy!

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.52/5 (46 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Skuteczne sposoby na kaca: