Woda? Woda!

beeagirl

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Woda? Woda!

Latem, zwłaszcza w czasie upałów, powinniśmy spożywać więcej płynów – przynajmniej 2 litry na dobę. Jakość tego co pijemy jest równie ważna jak ilość. Półki sklepowe wręcz uginają się pod ilością dostępnych wód. Ale którą wybrać?

Czym wody mineralne różnią się od tej w kranie? Podstawową różnicą jest zawartość minerałów. Wody zawierające ich przeciętnie około 1000 mg na 1 litr określa się mianem wód mineralnych. Składniki te pochodzą ze skał i minerałów, które woda rozpuszczała przepływając przez nie. W Polsce wody, które kupujemy w sklepach to tak zwane wody wgłębne.

Wody mineralne dzieli się na:

  • niskozmineralizowane (do 500mg/ 1 litr)

  • średniozmineralizowane (501- 1500 mg/ 1 litr)

  • wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/ 1 litr)

Producenci wód wykorzystują brak progu dla wód niskozmineralizowanych, co sprawia każda czysta woda (bez szkodliwych składników) może być określona mianem wody mineralnej. Stąd też ten szeroki wybór wód w sklepach. Kupując wodę powinniśmy kierować się swoimi indywidualnymi potrzebami. Jeśli chcemy dostarczyć sobie więcej magnezu, wybierajmy wodę ze zwiększoną jego zawartością.

Woda stołowa

To jeszcze jeden rodzaj wody dostępnej w sklepach, choć częściej w restauracjach, barach i pubach. Woda stołowa (na etykiecie często oznaczona jako „table water”) to mieszanka wody pitnej podziemnej lub źródlanej z wodą mineralną, którą niekiedy dodatkowo mineralizuje się sztucznie.

Woda smakowa

Cytrynowa, pomarańczowa, truskawkowa – na rynku znajdziemy wody mineralne o określonych smakach. To alternatywa dla tych, którzy nie przepadają za „zwykłą” wodą. Niestety, większość z nich zawiera sztuczne składniki i konserwanty, jak również cukier czy substancje słodzące, które zmieniają zdrową wodę w słodki napój. Ale nie wszystko stracone! Wodę smakową można w łatwy sposób samodzielnie przygotować w domu.

Gazowana czy niegazowana?

Woda gazowana to woda sztucznie nasycona dwutlenkiem węgla, która w smaku jest lekko kwaśna. Wiele osób uważa, że ten rodzaj wody lepiej gasi pragnienie niż woda niegazowana, co spowodowane jest wrażeniem orzeźwienia i chłodu pochodzącym z „bąbelków”. Woda gazowana, zwana kiedyś wodą sodową, nie powinna być pita przez dzieci oraz osoby cierpiące na dolegliwości żołądka, jelit, zgagę czy wzdęcia, ponieważ podrażnia przewód pokarmowy.

Dlaczego warto pić wodę?

  • woda poprawia metabolizm – dobra wiadomość dla odchudzających się. Picie dużych ilości wody poprawia przemianę materii (w tym proces spalania tłuszczu) aż do 30% u zdrowych kobiet i mężczyzn. Z kolei nawet małe odwodnienie powoduje spowolnienie przemiany materii.

  • woda gasi pragnienie i pomaga walczyć z głodem – picie 1-2 szklanek wody przed posiłkiem powoduje szybsze uczucie sytości, dzięki czemu zjemy mniejszą porcję

  • woda chroni serce – badania pokazują, że bycie odpowiednio nawodnionym zmniejsza ryzyko zawału serca o około 40%

  • woda zapobiega bólom głowy – jeśli cierpisz na migreny, pij więcej wody. Ból będzie występował rzadziej i z mniejszym natężeniem

  • woda zwiększa moc umysłu – picie odpowiedniej ilości wody pozwala na lepszą pracę mózgu – centrum zarządzania naszego organizmu

  • woda zmniejsza uczucie zmęczenia – odwodnienie sprawia, że tracimy koncentrację, czujemy się rozdrażnieni czy senni

  • picie wody pomaga oszczędzać pieniądze – cena za butelkę wody jest niższa niż cena popularnych napojów gazowanych czy soków. Jeśli dodatkowo zdecydujemy się na zakup filtra do wody, będziemy mogli pić wodę z kranu, oszczędzając kilka złotych.

 

Tagi (5): , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.15/5 (24 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Woda? Woda!: