Czereśnie – źródło zdrowia i młodości

Marta Korzeniowska

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Czereśnie – źródło zdrowia i młodości

Uwielbiasz czereśnie? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – możesz je jeść do woli – są niskokaloryczne i bardzo zdrowe. Dowiedz się, jakie jeszcze korzyści zdrowotne odniesiesz, sięgając po te sezonowe owoce.

Czereśnie są niezaprzeczalnym zwiastunem wakacji. Pojawiają się wraz z początkiem czerwca, a w „wersji surowej” znikają pod koniec lipca. Później możemy się jednak rozkoszować przygotowanymi z nich przetworami, np. konfiturami, czy kompotem. Jednak w okresie, gdy możemy po nie sięgnąć powinniśmy to robić jak najczęściej. Dlaczego? Ze względu na ich pyszny smak, niską kaloryczność (100 g czereśni to tylko 60 kcal) oraz – mnogość walorów zdrowotnych i upiększających. Co konkretnie zawierają te czerwone owoce?

Witaminy

Czereśnie zawierają wiele witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, C oraz K. Witamina A korzystnie wpływa na narząd wzroku, witaminy z grupy B działają m.in. na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a B5 chroni przed nadmiarem kwasu moczowego we krwi, który prowadzi do powstawania artretyzmu. Witamina C zawarta w czereśniach, pozwoli nam oczyścić organizm z toksyn, a witamina K pomoże zapobiec wielu nowotworom, m.in. raka piersi, jajnika, żołądka, czy wątroby.

Składniki mineralne

 Czereśnie obfitują w korzystne dla naszego zdrowia składniki odżywcze, takie jak:  

potas – ma korzystny wpływ na pracę nerek i serca, jego niedobór może powodować osłabienie mięśni i całego organizmu, a także kłopoty z sercem,

wapń – pomaga w utrzymaniu zdrowych, mocnych kości oraz bierze udział w procesie krzepnięcia krwi,

jod – człowiek nie może bez niego funkcjonować, to on umożliwia bowiem tarczycy produkcję związków chemicznych, bez których niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie komórek,

żelazo – dzięki jedzeniu czereśni, możemy w naturalny sposób wyrównać jego poziom. Niedobory żelaza mogą powstawać z wielu przyczyn, m.in. wskutek złego odżywiania oraz częstych lub obfitych krwawień, np. menstruacyjnych. Brak wystraczającej ilości żelaza w organizmie może skutkować brakiem energii, zmęczeniem, drażliwością, niemożnością koncentracji, zaburzeniami pamięci, zawrotami głowy, czy brakiem apetytu.

magnez – jego niedobór powoduje wypadanie włosów lub kołatanie serca. Organizm często też sygnalizuje brak magnezu poprzez drganie powieki. Więcej o tym pierwiastku dowiesz się klikając na poświęcony mu artykuł w naszej Encyklopedii witamin i minerałów.

fosfor – niedobór tego pierwiastka, nazywany fosfatemią, prowadzi do zaburzeń w pracy niektórych narządów, m.in. serca i nerek. Zbyt mała ilość fosforu we krwi prowadzi też do rozwijania się osteoporozy.

cynk – niedobór tego pierwiastka skutkuje m.in. niedokrwistością, problemami z gojeniem ran, czy wypadaniem włosów; jego niedobór może też prowadzić do miażdżycy,

pektyny – to zdrowe węglowodany zaliczane do rozpuszczalnych w wodzie elementów błonnika, które korzystnie wpływają na perystaltykę jelit, pomagają organizmowi w walce z nadwagą, czy wspomagają redukcję „złego cholesterolu”,

flawonoidy – dzięki tym zawartym w czereśniach związkom chemicznym, nasza skóra na długo zachowa młody wygląd, działają one bowiem przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie, korzystnie wpływają też na układ krwionośny. Według niektórych lekarzy, flawonoidy wykazują też działanie antykancerogenne.  

Podsumowując, spożywanie czereśni powoduje:

zwiększenie odporności organizmu,

wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych,

oczyszczenie organizmu z toksyn,

oczyszczenie organizmu z kwasu moczowego, co zapobiega powstawaniu artretyzmu,

przeciwdziałanie atakom wolnych rodników,

polepszenie stanu skóry, jej dłuższą młodość,

wzrost energii,

uczucie sytości,

dostarczenie wielu witamin i składników odżywczych w małej dawce kalorii.

 

Znając już bogactwo czereśni, rozkoszujmy się nimi w letnie dni – dla smaku, zdrowia i urody!

 

 

Tagi (4): , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.17/5 (36 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Czereśnie – źródło zdrowia i młodości :