Brudna 12 i czysta 15, czyli jak wybierać zdrowe warzywa i owoce?

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Brudna 12 i czysta 15, czyli jak wybierać zdrowe warzywa i owoce?

Co roku amerykański instytut badawczy Environmental Working Group publikuje listy najbardziej i najmniej zanieczyszczonych warzyw oraz owoców. Dzięki nim wiemy, które warzywa kupować na bio-bazarze, a na których nie warto przepłacać.

 

„Brudna” czy „parszywa” 12 to te z nich, które nie dość, że są najbardziej napakowane pestycydami i środkami ochrony roślin, to jeszcze wykazują największą podatność na kumulowanie zanieczyszczeń.

„Czysta” 15 to z kolei rośliny uprawne, których możemy być pewni. Specyfika ich upraw i znikoma podatność na chłonięcie toksyn sprawiają, że warto się nimi odżywiać. Niezależnie od tego, w jakim miejscu zostaną zakupione.

 

Parszywa 12 – lista najbardziej zanieczyszczonych warzyw i owoców:

  • Truskawki
  • Jabłka
  • Nektarynki
  • Brzoskwinie
  • Seler
  • Winogrona
  • Wiśnie
  • Szpinak
  • Pomidory
  • Papryka
  • Pomidorki koktajlowe
  • Ogórki zielone.

 

Lista najbrudniejszych warzyw i owoców co roku kształtuje się bardzo podobnie. Zmiany zachodzą głównie na samym jej końcu. Oprócz tego zwykle dopisuje się do niej warzywa, które co prawda nie są szczególnie intensywnie traktowane środkami ochrony roślin, ale zawierają za to sporo pestycydów. W 2018 roku były to ostre papryczki oraz jarmuż.

Czy miejsce na liście parszywej 12 automatycznie dyskwalifikuje produkt z naszej własnej listy zakupowej? Otóż nie. W powyższe produkty wystarczy zaopatrywać się na targach eko czy bazarkach z eko-certyfikatami lub po prostu tam, gdzie mamy pewność, że sprzedawane warzywa i owoce pochodzą z upraw ekologicznych.

Lista najczystszych warzyw i owoców jest dla nas równie cenną wskazówką podczas codziennych zakupów. Ponieważ produkty z niej są generalnie ekologicznie czyste, nie warto za nie przepłacać i kupować ich w wersji eko. Cebula czy awokado z marketu będą odznaczały się pod tym względem taką samą jakością.

 

Czysta 15 – kupuj bez obaw, niezależnie od źródła

  • Awokado
  • Kukurydza
  • Ananas
  • Kapusta
  • Groszek cukrowy
  • Cebula
  • Szparagi
  • Mango
  • Papaja
  • Kiwi
  • Bakłażan
  • Melon
  • Grejpfrut
  • Kantalupa
  • Kalafior.

 

Tagi (5): , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.63/5 (22 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Brudna 12 i czysta 15, czyli jak wybierać zdrowe warzywa i owoce?: