Inulina - co to takiego?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

Inulina - co to takiego?

Inulina to naturalny prebiotyk, który należy do grupy fruktanów. Ten rozpuszczalny w wodzie i innych płynach błonnik idealnie wspomaga rozwój dobrej flory bakteryjnej w jelitach.

Ale to nie wszystko. Inulina pęcznieje w żołądku, dzięki czemu dłużej czujemy się syci i mniej jemy. Jej korzystne właściwości, niska wartość kaloryczna i smaczne przepisy z jej wykorzystaniem powinny zachęcić każdego do włączenia tego produktu do swojej diety. Oto, co warto wiedzieć o inulinie.

Inulina występuje w cykorii, agawie, cebuli. Sporo inuliny zawierają również czosnek, a nawet banany. Poleca się ją diabetykom, ponieważ należy do grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym.

By wspomóc swój układ trawienny, warto produkty bogate w inulinę włączyć do codziennego jadłospisu. Na początku należy to robić powoli, ponieważ jeśli organizm jest nie przyzwyczajony do składników z dużą zawartością błonnika mogą pojawiać się uciążliwe wzdęcia lub sensacje żołądkowe podobne do efektu po spożyciu środków przeczyszczających.


Dobry prebiotyk w codziennej diecie

Na początek można sięgnąć np. po cykorię, która jest smaczna i łatwa do przyrządzenia. Na surowo można ją łączyć nawet z sałatkami owocowymi, dipem jogurtowym, selerem. Da się ją również zapiekać i dusić, dla wielu grillowana cykoria to przekąska doskonała. Lekko gorzkawy smak dobrze łączy się z mięsem czy serami. Kto nie ma czasu na gotowanie, może sięgnąć po inulinę w proszku, którą również pozyskuje się z cykorii.

Ten biały proszek o neutralnym lekko słodkawym smaku ma niewiele kalorii i można go od razu, bez żadnego przygotowania dodawać do jogurtów, kefirów, maślanki, zup, sałatek. Wypieki z dodatkiem inuliny w proszku nie tylko mają wyższą zawartość naturalnego błonnika, ale również zyskują przyjemną chrupkość i dłużej zachowują świeżość – mówi przedstawiciel delikatesów internetowych drpelc.pl. Inulina wiąże wodę, więc można ją też dodawać jako zagęstnik do majonezów, kisieli, budyniów. Spożywanie potraw z dodatkiem inuliny zapewnia na dłużej poczucie sytości, więc z całą pewnością można ją polecić osobom dbającym o linię lub na dietach odchudzających. Dzienna zalecana dawka to 1-2 łyżki stołowe, czyli ok. 20 g. inuliny w proszku. Na początek zaleca się zmniejszenie jej o połowę.


Dlaczego warto jeść inulinę?

  • poprawia mikroflorę jelitową
  • stymuluje układ odpornościowy
  • poprawia metabolizm
  • wspomaga proces utraty wagi


Dobre odżywianie do podstawa dobrego zdrowia i samopoczucia. Warto więc sięgać po naturalne i łatwe do wykorzystania na co dzień produkty, by nawet w największym pośpiechu dostarczyć sobie korzystnych dla zdrowia składników.

 

Zdjęcie: flickr.com (CC BY 2.0)

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.83/5 (22 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Inulina - co to takiego?: