6 pokarmów, które zredukują stres

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Zdrowe odżywianie

6 pokarmów, które zredukują stres

Stres towarzyszy nam nie tylko podczas pracy, ale także po niej, w dni wolne i w czasie nocnego wypoczynku. Takie już mamy czasy. Musimy więc nauczyć się walczyć ze stresem. Od czego zacząć?

Zanim pomyślisz o pigułkach na skołatane nerwy, spójrz na swój talerz. Co się na nim znajduje? W tym nieustannym stresie nie masz pewnie głowy ani do gotowania, ani do obmyślania wyszukanych receptur na kolejne posiłki. No chyba, że właśnie to Cię odpręża. Każdy ma przecież swoje sposoby na stres. Nie wszystkie są dobre. Do złych należy alkohol oraz zajadanie stresujących momentów słodyczami i słonymi przekąskami. Oczekiwane efekty takiego „wspomagania się” są bardzo doraźne, za to niemiłe konsekwencje wprost przeciwnie. Pewnie doskonale zdajesz sobie z tego sprawę, ale mimo wszystko poddajesz się potrzebie chwili.

Mamy dobrą wiadomość – jedzenie rzeczywiście może obniżyć stres, pod warunkiem, że jest zdrowe i spożywane regularnie. Oto 6 pokarmów, na które musisz zamienić słodycze i fast foody.   

 

Migdały  

Ich delikatny i szlachetny smak powinien zachęcić każdego wielbiciela słodyczy. W dodatku zawarte w migdałach witaminy B2 oraz B3 wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego. Orzechy te bogate są też w kwas foliowy, który pobudza procesy krwiotwórcze. Powinny je jeść osoby chorujące na anemię, o którą zresztą nietrudno w życiu wypełnionym stresem. Garść migdałów dziennie to dawka wystarczająca, aby poprawić nam samopoczucie i wzmocnić układ nerwowy.   

 

Słodkie ziemniaki  

Niestety słodkie ziemniaki wciąż nie podbiły polskiego rynku. A szkoda, bo warto ich spróbować, przekonać się do nich i na stałe wprowadzić do diety. Ziemniaki te, zwane też batatami, pochodzą z Ameryki Południowej i Środkowej, a uprawia się je również w Afryce i Azji. Zawierają dużo skrobi, błonnika i flawonoidów, na przykład witaminę i prowitaminę A (beta-karoten). Ze względu na swój słodki smak będą doskonałą i zarazem zdrową przekąską. Można podawać je w formie tradycyjnej, puree, pieczone, ale sprawdzą się też na frytki. Porcja słodkich batatów będzie na pewno lepszą propozycją niż kaloryczne batoniki czy słone chipsy, a poczujemy się po niej równie zadowoleni i usatysfakcjonowani.  

 

Dobry tłuszcz  

Potrzebujemy tłuszczu i każda zbilansowana i zdrowa dieta powinna nam go dostarczać. Dobry tłuszcz to taki, który zawiera dużo dobroczynnych kwasów tłuszczowych, obniża poziom cholesterolu, wpływa pozytywnie na układ nerwowy i poprawia stan skóry. Komponowanie posiłków z produktów, które go zawierają dodatkowo zapewni nam lepszą jakość snu. Jedzmy więc orzechy, awokado, tłuste ryby, a do sałatek dodawajmy olej lniany lub rzepakowy.  

 

Zielone warzywa  

Szpinak, szparagi, czy sałata zawierają magnez, żelazo i kwas foliowy. Codzienna porcja tych warzyw doda nam witalności i energii, wzmocni nasz układ immunologiczny i wspomoże pracę mózgu.   

 

Miód  

Działanie antystresowe ma szczególnie miód lipowy. Ułatwia on także zasypianie i równoważy ciśnienie krwi. Miód gryczany zaś to bogactwo magnezu, na którego niedobór jesteśmy narażeni podczas długotrwałego wysiłku umysłowego. Każdy rodzaj miodu cechuje się zresztą właściwościami nie do przecenienia. Ten złocisty przysmak działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, jest skuteczny w zwalczaniu przeziębienia i grypy. Poza tym zaspokoi apetyty najbardziej wybrednych fanów słodkości, nie grożąc przy okazji uszczerbkiem na zdrowiu.   

 

Białko zwierzęce  

Unikanie mięsa nie jest zbyt dobrym pomysłem, zwłaszcza, kiedy stres to nasz chleb powszedni i jesteśmy stale przemęczeni. Mięso jest przecież źródłem wartościowego białka, zawiera także mnóstwo żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Niezależnie od tego czy uwielbiasz zajadać się krwistymi stekami czy wręcz przeciwnie – mięsny posiłek to dla Ciebie ostateczność, zawsze upewniaj się, że produkt, który będzie Ci dane jeść jest najwyższej jakości, świeży i przyrządzony w odpowiedni sposób. Jedz niewielkie porcje, zawsze uzupełnione o warzywa.

 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.79/5 (47 ocen)

Podobne artykuły

Pytania i odpowiedzi

z
z
z
z
z

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
6 pokarmów, które zredukują stres: