Zasady nawadniania organizmu podczas treningu

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Sport i fitness

Zasady nawadniania organizmu podczas treningu

W trakcie wysiłku fizycznego wskazane jest nawadnianie ciała. Picie płynów odpowiedniego rodzaju i we właściwej ilości zapobiega niebezpiecznej utracie minerałów i pozwala zachować równowagę wodno-elektrolitową organizmu.

 

Pij dla mięśni

Wysiłek fizyczny, mniej czy bardziej intensywny, sprawia że nasze ciało nagrzewa się. Aby nie doszło do jego przegrzania, w następnej kolejności wydziela pot, który ma nas schłodzić. Wydzielanie potu oznacza utratę wody, a wraz z nią niezbędnych minerałów. Jeśli w odpowiednim momencie nie zaczniemy uzupełniać ubytków wody, zachwiana zostanie równowaga wodno-elektrolitowa organizmu, spadnie wydolność mięśni (także mięśnia sercowego), będziemy osłabieni. Skutkiem tego, trening straci na efektywności. Nieodpowiednie nawadnianie jest też zwyczajnie niezdrowe. Mało płynów to mniejsza objętość krwi i większe obciążenie dla serca.

 

Co pić trenując?

Popularnym sposobem nawadniania podczas wysiłku jest picie izotoników, które mają dostarczyć nam wody, glukozy oraz sodu i innych minerałów. Picie ich nie zawsze jest konieczne. Krótszy, trwający mniej niż godzinę trening, nie wymaga picia czegokolwiek poza wodą. Najlepiej jednak, aby była to woda mineralna, średniomineralizowana. Woda źródlana czy stołowa zawiera znikome stężenie minerałów, a więc nie jest dla trenującego wystarczająco wartościowa. Nie dostarczy mu chociażby sodu, magnezu, wapnia i potasu, które mają kluczowe znaczenie dla pracy mięśni. O izotonikach warto natomiast pomyśleć, kiedy czas naszego treningu przekracza godzinę.

 

Woda przed treningiem – optymalne nawodnienie

Jeśli w planach mamy trening, warto przypomnieć sobie o nawadnianiu już na około 2 godziny przed nim. Warto wypić wówczas 2-3 szklanki wody. W trakcie treningu również nie zapominamy o płynach – wodę pijemy w regularnych odstępach czasu, co 15-20 minut. Wystarczy wypić 1-1,5 szklanki wody lub izotoniku (w przypadku długiego treningu) jednorazowo.

 

Tagi (7): , , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.03/5 (50 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Zasady nawadniania organizmu podczas treningu: