Kolka podczas treningu – jak sobie pomóc?

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Sport i fitness

Kolka podczas treningu – jak sobie pomóc?

Kolka pojawiająca się podczas wysiłku fizycznego to częsta zmora biegaczy. Nie da się określić jej dokładnych przyczyn, ale jest niegroźna i można sobie z nią poradzić na kilka sposobów.

Skąd się bierze?  

Kolka to ostry ból wynikający z nagłego skurczu mięśni gładkich. Jak dotąd nie zdołano konkretnie ustalić, co powoduje ów skurcz bezpośrednio, wiadomo jednak, że ma to związek z przeponą, w tym, na przykład, z niewystarczającym ukrwieniem przepony lub zbyt słabymi mięśniami ją podtrzymującymi. Do tego dochodzi jeszcze nieodpowiednia dieta, odpływ krwi do żołądka oraz wypełnione treścią pokarmową narządy trawienne. Bardzo często do kolki dochodzi bowiem, gdy nie minęło wystarczająco dużo czasu między posiłkiem a treningiem. Wówczas krew uczestniczy jeszcze w procesach trawiennych, choć my już potrzebujemy jej do optymalizacji pracy naszych mięśni. Aby nie „uciekła”, naczynia krwionośne wątroby lub śledziony zaciskają się. Może to być jedną z przyczyn wystąpienia kolki.   

 

Jak się jej pozbyć?  

Gdy już zdarzy się, że podczas treningu dopadnie nas ten ostry, przenikliwy ból, nie ma powodu do obaw. Kolka jest niegroźna i dość szybko przechodzi, będziemy więc mogli kontynuować ćwiczenia. Często jej pokonanie wymaga jedynie chwilowego odpoczynku lub zwyczajnego zwolnienia czy przejścia do marszu, zwłaszcza, jeśli narzuciliśmy sobie bardzo intensywny trening, do którego nasz organizm nie jest przyzwyczajony. Musimy wtedy głęboko oddychać, oczywiście za pomocą przepony. Można w to włączyć także wstrzymywanie oddechu na około 10 sekund, powtarzając 4-5 razy.  

Stanowczo zabronione jest kucanie lub siadanie, zdecydowanie lepiej trwać w pozycji stojącej, a w samej chwili odczucia bólu unieść ręce wysoko i wziąć głęboki wdech, po czym pochylić głowę do wysokości kolan i nadal głęboko oddychać. Pomaga również uciskanie bolącego miejsca palcami.   

Przed kolką lepiej się ustrzec, niż w bólu przerywać trening. Zadbajmy więc o to, aby zostało spełnionych klika warunków. Ich przestrzeganie przyda się szczególnie osobom początkującym, bo to ich najczęściej łapie kolka. Po pierwsze odczekajmy odpowiednią ilość czasu po posiłku, zanim wskoczymy w strój i pójdziemy biegać. Ta odpowiednia ilość nie jest z góry wyznaczona, każdy musi ją ustalić we własnym zakresie na zasadzie prób i błędów. Jedni mogą zacząć trening już po godzinie od posiłku, inni muszą odczekać dwie lub trzy.  

Każdy trening musi być zawsze poprzedzony kilkunastominutową rozgrzewką, która nie tylko zmniejsza ryzyko pojawienia się kolki, ale sprawia też, że wysiłek jest o wiele bardziej efektywny i bezpieczny. Warto również wzmacniać mięśnie brzucha odpowiednimi ćwiczeniami, no i mobilizować się do regularnego uprawiania sportu.

Tagi (7): , , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.3/5 (21 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Kolka podczas treningu – jak sobie pomóc?: