Jak uchronić dziecko przed nadwagą i otyłością?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Rodzina

Jak uchronić dziecko przed nadwagą i otyłością?

Pamiętaj, że to Ty jesteś wzorem dla swojego dziecka, zarówno jeśli chodzi o sposób odżywiania, jak i styl życia. Jeśli nie będziesz przestrzegać zasad zdrowego żywienia, Twoje dziecko też tego nie uczyni. Dlatego regularnie jedzcie wspólnie zdrowe posiłki.

Lekarze i dietetycy biją na alarm! Coraz więcej dzieci i młodzieży zmaga się z problemem nadwagi i otyłości. Zdecydowanie nie należy tego problemu lekceważyć, ponieważ nie jest on wyłącznie kwestią estetyczną. Otyłość to groźna choroba będąca przyczyną wielu innych schorzeń, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia (udar mózgu, nadciśnienie tętnicze), nowotwory złośliwe (rak jelita grubego, sutka, gruczołu krokowego) czy kamica żółciowa. Co zatem zrobić, by uchronić dziecko przed niebezpiecznymi kilogramami?

 

1. Daj dobry przykład

Pamiętaj, że to Ty jesteś wzorem dla swojego dziecka, zarówno jeśli chodzi o sposób odżywiania, jak i styl życia. Jeśli nie będziesz przestrzegać zasad zdrowego żywienia, Twoje dziecko też tego nie uczyni. Dlatego, koniecznie regularnie, jedzcie wspólnie zdrowe posiłki.

 

2. Gotuj smacznie i zdrowo

Proponuj dziecku zdrowe wersje jego ulubionych dań. Do sosu pomidorowego dodaj posiekaną marchewkę lub cukinię, a do domowej pizzy dorzuć brokuły, kukurydzę, paprykę lub inne warzywa. Nuggetsy z kurczaka upiecz w piekarniku, a z ryby przygotuj smaczne pulpeciki w lekkim sosie.

 

3. Spakuj drugie śniadanie

Dopilnuj, aby Twoje dziecko zjadło w szkole coś pożywnego. Może to być pełnoziarnista kanapka z serem, chudą wędliną, hummusem bądź inną pastą. Do tornistra dorzuć też jabłko, banana, mandarynkę lub inny owoc, marchewki baby, czy chipsy warzywne. Dobrą przekąską będzie też jogurt naturalny, kefir lub maślanka.

 

4. Ogranicz słodkie napoje

Ucz dziecko od najmłodszych lat pić wodę. Kolorowe, gazowane i niegazowane napoje zawierają mnóstwo cukru i kalorii. Pamiętaj, że wody smakowe też mogą zawierać cukier i inne substancje słodzące. Pozwalaj mu jedynie na dobrej jakości soki. Choć te również w ograniczonej ilości: 1 szklanka dziennie będzie wystarczająca. Niech w Twoim domu do gaszenia pragnienia służy woda, a sok będzie deserem.

 

5. Znajdź alternatywę dla słodyczy

Tradycyjne słodycze zarezerwuj na specjalne okazje. Na co dzień proponuj dziecku ich„zdrowsze” zamienniki, np. domowe koktajle owocowe, owsianki z owocami, kisiele na bazie prawdziwych owoców. Nigdy nie nagradzaj dziecka słodyczami.

 

6. Naucz dziecko przygotowywać wartościowe dania

Staraj się razem z dzieckiem gotować zdrowe dania. Zaangażowanie włożone w przygotowanie posiłku skutecznie zachęci Twoją pociechę do zjedzenia wspólnego dzieła. W ten sposób pokażesz także dziecku z jakich składników należy korzystać w kuchni i jakie techniki kulinarne wykorzystywać. To bardzo ważne!

 

7. Zabieraj dziecko na zakupy

Podczas zakupów możesz wspólnie z dzieckiem wybrać lubiane przez Was zdrowe produkty. Ucz dziecko czytać etykiety. Wskazuj, jakich produktów nie powinniśmy wrzucać do koszyka, koniecznie przy tym wyjaśnij dlaczego.

 

8. Zadbaj o urozmaicenie diety

Proponuj swojej rodzinie różnorodne dania – monotonia nie sprzyja prawidłowemu żywieniu. Zachęcaj dziecko do poznawania nowych smaków, pamiętając, że czasami potrzeba więcej czasu, aby polubić dany smak – trzeba mieć z nim kontakt nawet kilkanaście razy.

 

9. Zwróć uwagę na estetykę podawanych potraw

Wszyscy jemy oczami. Szczególnie dzieci chętniej sięgną po ładnie podany posiłek. Od czasu do czasu możesz też pobawić się w specjalną dziecięcą aranżację dania – w Internecie znajdziesz wiele wskazówek i inspiracji!

 

10. Zachęcaj dziecko do aktywności fizycznej

Wspólnie z dzieckiem poszukaj aktywności fizycznej, która będzie sprawiała mu radość. Może to być basen, łyżwy, taniec. Często szkoły oferują ciekawe zajęcia pozalekcyjne. Sporo ruchu dostarczają też prace domowe (odkurzanie, grabienie trawnika), więc nie wyręczaj dziecka w domowych obowiązkach. Jako rodzic spędzaj z dzieckiem aktywnie czas, np. na pieszych lub rowerowych wycieczkach.

 

Konsultacja merytoryczna: mgr Anna Taraszewska, Instytut Żywności i Żywienia

Więcej zdrowych porad odnośnie żywienia dzieci znajdziesz na stronie projektu Zachowaj Równowagę: http://www.zachowajrownowage.pl/

Aplikację Asystent Zdrowego Żywienia można pobrać bezpłatnie pod linkiem: http://bit.ly/zachowajrownowage

 

stopka

 

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (3): , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.26/5 (17 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Jak uchronić dziecko przed nadwagą i otyłością?: