Otoczenie ma znaczenie

Radek Grześć

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Dom

Otoczenie ma znaczenie

Na nasze samopoczucie ma wpływ nie tylko to, co robimy, jemy czy przeżywamy, ale też środowisko, w którym żyjemy. Radzimy, jak zadbać o to, by nasz dom lub mieszkanie nie było wrogiem naszego zdrowia.

Nie ma znaczenia, czy jesteśmy „domatorami” i spędzamy w naszym domu każdą możliwą chwilę, czy nasz styl życia sprawia, że w domu jedynie „bywamy”. To miejsce, w którym mamy czuć się dobrze i bezpiecznie. Dlatego tak ważne jest zadbanie o to, by nic nie zakłócało naszego spokoju, a przede wszystkim – nie wpływało negatywnie na nasze zdrowie. Oto najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać:


Czyste powietrze

1. Jak najczęściej wietrz mieszkanie. To nie tylko sprawi, że będzie Ci się lepiej oddychać, ale też oczyści powietrze z unoszących się w nim zanieczyszczeń.

2. Walcz z kurzem. Regularnie przecieraj wszystkie powierzchnie ściereczkami pochłaniającymi kurz, pierz co kilka tygodni fiarnki i zasłony, zadbaj o to, by odkurzacz był wyposażony w filtr.

3. Nawilżaj powietrze. Suche powietrze podrażnia drogi oddechowe i skórę, sprzyja także rozwojowi infekcji. Jeżeli ocieplasz dom lub mieszkanie kaloryferami, w okresach najmocniejszego grzania przykrywaj je mokrymi ścierkami lub szmatami. Możesz również zainwestować w nawilżacz powietrza, pamiętaj jednak, że sprawdza się on tylko wtedy, kiedy temperatura w domu nie przekracza 21 stopni. Wilgotność powietrza powinna utrzymywać się w granicy 50-60% - wyższa sprzyja rozwojowi grzybów i bakterii.

4. Postaw na zieleń. Rośliny doniczkowe oczyszczą powietrze, zwiększą wilgotność powietrza i dostarczą więcej tlenu.


Bezpieczeństwo

1. Kupuj sprzęt domowy tylko w sprawdzonych sklepach. Uważaj na chińskie wyroby (naczynia, garnki, a nawet zabawki), które często zawierają toksyczne składniki.

2. Wybieraj farby do ścian dla alergików i te, które nie mają intensywnego zapachu.

3. Stosuj filtry do wody. Woda z kranu nadaje się do gotowania, ale niekoniecznie do bezpośredniego picia.

4. Wybieraj meble z drewna. Meble z płyty wiórowej czy sklejki mogą zawierać szkodliwe kleje.


Dobre samopoczucie

1. Dbaj o porządek. Nawet, jeśli nie jesteś urodzonym pedantem i może Ci się wydawać, że odrobina bałaganu Ci nie przeszkadza, tak naprawdę ma on olbrzymi wpływ na Twoje samopoczucie. Zlew zastawiony brudnymi naczyniami (przez które mogą rozwijać się bakterie), pogniecione ubrania, przedmioty porozrzucane byle gdzie – to wszystko może zepsuć Twój nastrój już od samego rana.

2. Otaczaj się kolorami. Jasne i ciepłe barwy sprawią, że od razu spojrzysz optymistyczniej na życie. Nie musisz od razu przemalowywać wszystkie ściany czy wymieniać zasłony – wystarczy parę gadżetów, narzuty na fotele czy wiosenny obrus.

3. Zadbaj o to, by w domu lub mieszkaniu mieć własny kąt, w którym zrelaksujesz się i odpoczniesz od wszystkich problemów.

4. Wpuszczaj światło do środka. Zaraz po przebudzeniu rozsuń zasłony i wpuść do pokojów naturalne światło – to od razu doda Ci energii na start nowego dnia.

Tagi (1):
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.58/5 (97 ocen)

Podobne artykuły

Pytania i odpowiedzi

d

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Otoczenie ma znaczenie: